Het poppenspel: eeuwenoud en springlevend

Wayang

Het poppenspel is wereldwijd al eeuwenlang een vorm van vermaak; niet alleen voor kinderen, eigenlijk juist vooral voor volwassenen. In dit wereldverhaal lees je waarom.

Wayang Kulit en Karagöz

Je kent vast wel de beroemde poppen van de Javaanse Wayang Kulit, en misschien heb je ook wel eens gehoord van het Turkse schimmenspel Karagöz.

Twee vormen van poppenspel die ieder een typisch eigen karakter maar ook veel met elkaar gemeen hebben. Een van de belangrijkste overeenkomsten is de weerspiegeling van maatschappelijke ontwikkelingen in het poppenspel.

Niet alleen zie je in de voorstellingen de veranderende maatschappelijke kritiek van de poppenspelers terug, maar het steeds wisselende uiterlijk van de poppen geeft ook een goed beeld van de moderniseringen, bijvoorbeeld op het gebied van mode.

Humoristisch en multicultureel

Typisch 'Osmaans'

De Karagöz-shows en karakters waren diepgeworteld in de Osmaanse samenleving. Het Osmaanse Rijk (1299-1922) strekte zich uit over het Midden-Oosten, Noord-Afrika en Europa.

De verhalen, waarin satire en komedie centraal staan, gaan over het leven van alledag, over ‘gewone mensen’. Ze geven een beeld van de Osmaanse multiculturele samenleving die bestond uit vele etnische groepen en mensen van verschillende rangen en standen.

Oorlog & liefde

Het Wayang Kulit poppenspel werd aanvankelijk aan het hof van vorsten gespeeld. De oudste verhalen, de Mahabharata en Ramayana kwamen oorspronkelijk uit India. Later kwamen daar Javaanse vertellingen bij, zoals die over Panji en Damar Wulan. Koningen en prinsen spelen de hoofdrol: zij vechten met hun vijanden en zijn verwikkeld in liefdesavonturen.

Rampogan door de eeuwen heen

Wil je meer weten over deze Karagöz en Rampogan poppen?

Lees dan het volledige wereldverhaal.