Het geknipte design voor een qalamdan schaar

Schaar

Het Wereldmuseum onderzoekt actief waar voorwerpen in de collectie precies vandaan komen en hoe ze in het museum zijn gekomen. Wel bekend is welke persoon of instelling een voorwerp aan het Wereldmuseum verkocht of schonk, maar hoe hebben zij dit voorwerp verkregen en ging dat op een rechtmatige manier?

Karolien Nédée werkt als herkomstonderzoeker bij het Wereldmuseum. In dit wereldverhaal vertelt zij waarom in 19e eeuws Iran (toenmalig Perzië) brieven werden bijgeknipt.
Schaar
En dat de herkomstgeschiedenis van deze ogenschijnlijk onbeduidende schaar heel wat over de internationale machtsverhoudingen laat zien.
Wereldmuseum Rotterdam kocht deze schaar in 1976 bij kunsthandelaar Saeed Motamed (1925-2013) die voorwerpen aan meerdere Nederlandse en internationale musea verkocht, waaronder Metropolitan Museum in New York, British Museum en Victoria and Albert Museum in Londen.
Schaar
In 2021 raakte deze kunsthandelaar in opspraak toen het Rijksmuseum van Oudheden een grafvaas uit de vierde eeuw voor Christus, die bij hem was gekocht, teruggaf aan Italië. Bij de aankoop van deze schaar speelden waarschijnlijk geen illegale handelspraktijken.
In het depot bekeken we de schaar van dichterbij, en zagen dat het woord ‘London’ erin is gegraveerd met daarboven een asteriskje en een ander vervaagd teken. Het woord ‘London‘ duwde het herkomstonderzoek in Britse richting.
Schaar
Op een overzichtslijst van handelsmerken in bestek herkenden we het merkteken van Joseph Rodgers & Sons, befaamde messen- en scharenmakers uit Sheffield.

Wat heeft de Shah van Perzië, in 1889 met deze schaar te maken?

Lees snel verder!