De plastic crush van vier talentvolle jonge ontwerpers

Vier jonge ontwerpers werden uitgenodigd om een ontwerp te maken voor de tentoonstelling Plastic Crush die in Wereldmuseum Amsterdam opende. Ze lieten zich inspireren door voorwerpen - uit het pre-plastic tijdperk - in de collectie en te reflecteren op de impact die plastic op onze samenleving heeft.

Afval, of kunst?

In Plastic Crush waren voorwerpen uit de collectie, hedendaagse kunst en plastic iconen te zien. Plastic veroverde letterlijk de wereld. Maar de droom dat plastic de wereld zou verbeteren veranderde in de vrees voor een wereld die overspoeld wordt door plastic afval.

Natural versus Synthetic

Daria Biryukova maakte acht kunstwerken met acht kleuren, zowel synthetische als natuurlijke.
WM-33821
Inspiratie daarvoor haalde ze uit een set synthetische kleuren uit 1983 waarmee schaduwpoppen voor een Karagöz theater in Turkije worden gekleurd.
Een draagmand met waterkruik en een bamboetelefoon uit Indonesië
Jie Chen
Jie Chen koos deze objecten uit de collectie die haar eigen ontwerpen weerspiegelen: designs die communiceren.
Lena Winterink ontwierp een mantel die geheel uit ‘Made in’ labeltjes van afgedankte kledingstukken bestaat.
Mantel van Made in-labels