Oud en nieuw vieren in een Chinese familie

Oud en nieuw

Centraal in de tentoonstelling Cadeau Hoezo? in Wereldmuseum Amsterdam (voorheen het Tropenmuseum) stond een fraai altaar, met een heerlijke maaltijd ervoor uitgestald. Voor wie is al dit lekkers, en waarom?

Op 24 januari 2020 we bij Gie Tjin Kan in Rotterdam, om samen met haar, haar broers en haar voorouders Chinees Oudjaar te vieren.
Altaar
Want dit zou de laatste keer zijn dat het prachtige voorouderaltaar door de familie zelf gebruikt zou worden ter gelegenheid van het Chinese Nieuwjaarsfeest.

Om het nieuwe jaar te verwelkomen krijgen op de vooravond hiervan, Oudejaarsavond, de voorouders allerlei lekkers voorgeschoteld, als dank voor het afgelopen jaar en om bescherming te vragen voor het komende jaar.

Nadat Gie Tjin de kaarsen op het altaar had aangestoken, nodigde zij de voorouders uit door buiten op het balkon een paar wierookstokjes aan te steken. Een van deze stokjes bleef buiten als een baken voor de laatkomers, want alle voorouders zijn de hele avond welkom.

Benieuwd hoe dit verhaal verder gaat?

Lees snel verder