Reizigers die de wereld naar Nederland brachten

Reizen behoort tegenwoordig tot het alledaagse leven en je kan binnen één dag elke bestemming ter wereld veilig bereiken. Vanaf de 15e eeuw werden handel, kolonialisme en wetenschappelijke nieuwsgierigheid drie van de grootse drijfveren voor het maken van verre reizen. En zo’n reis was in het geheel niet ongevaarlijk.

Vanaf de 19e eeuw reisden gezagdragers, militairen, natuurwetenschappers, taalkundigen, cartografen, (amateur) archeologen of antropologen naar alle windstreken. Ze namen de meest uiteenlopende voorwerpen mee terug.

Vanaf het midden van de 19e eeuw fotografeerden zij onderweg de landschappen, de steden, dorpen en historische gebouwen, en de mensen die zij ontmoetten.
Fotografie
Veel van die voorwerpen en foto’s kwamen in musea terecht - ook in Wereldmuseum

Expeditie en ontdekkingsreis zijn beladen woorden

De woorden ‘expeditie’ en ‘ontdekkingsreis’ zijn sterk verbonden aan kolonialisme, onderdrukking en uitbuiting, en discriminatie van mensen die in de ‘ontdekte’ gebieden en ‘nieuwe werelden’ leefden. Deze gebieden bestonden al  en werden bewoond door mensen met een eigen cultuur, religie en leefwijze.

Het leger en de marine speelden in de Nederlandse koloniën in de 19e en 20e eeuw niet alleen een rol bij het handhaven van de orde. Officieren en manschappen begeleidden ook verschillende expedities.

Benieuwd naar de rest van het verhaal? Lees dan snel verder!