© Queera Wang
Persbericht:

Nieuwe modetentoonstelling SAY YES opent 31 januari

SAY YES - Trends in internationale trouwmode

Vanaf 31 januari 2025 staat Wereldmuseum Rotterdam in het teken van liefde en mode, met de première van de nieuwe fashion expositie SAY YES - Trends in internationale trouwmode. De modetentoonstelling, met daarin ontwerpen van internationale high-end designers zoals o.a. Zuhair Murad, Gucci, Mart Visser, Bas Kosters, Queera Wang, Yamuna Forzani, Bayanda Khathini én fashion en lifestyle influencer Ruba Zai, introduceert een wereldwijde blik op trouwmode en daagt bezoekers uit om het begrip ‘traditie’ te herdefiniëren. Met zeven spectaculair vormgegeven decors toont SAY YES wereldtrends in trouwmode zoals wit, kleur, traditie, tegendraads, uitbundig, eenvoudig en duurzaam. Hiermee laat de tentoonstelling zien hoe ontwerpers over de hele wereld trouwmode opnieuw vormgeven, en ruimte creëren voor persoonlijke stijl, diversiteit, verbinding en duurzaamheid.

Naast historische objecten, authentieke trouwkleding uit verschillende culturen én designs van beroemde ontwerpers zijn er ook accessoires, zoals sieraden, hoofdversieringen en schoenen te zien, evenals historische en hedendaagse foto’s van newlyweds. En duurzaamheid? Een tip van de sluier: een absolute blikvanger is een duurzaam bruidsontwerp, speciaal ontworpen voor Wereldmuseum door Rotterdams atelier Maison M’Elise, die daadwerkelijk tot bloei gaat komen tijdens de duur van de tentoonstelling – een krachtig symbool van de relatie tussen mode en natuur. 

Opvattingen over trouwen blijven evolueren, maar de essentie van trouwmode blijft onveranderd: het is een viering van liefde, identiteit, cultuur, en vakmanschap. In elk kledingstuk leven unieke verhalen – van de maker, de drager en de tradities die erin samenkomen.
 

Nelisiwe Sibiya in Bayanda Khathini
Nelisiwe Sibiya in Bayanda Khathini. © Bayanda Khathini

DE VEELZIJDIGE WERELD VAN TROUWMODE IN ZEVEN THEMA'S

Bezoekers starten het verhaal van SAY YES bij wit, een global fashion kleur met een lange geschiedenis in vele culturen wereldwijd en in de westerse cultuur een symbool voor puurheid en maagdelijkheid. Sinds koningin Victoria in 1840 haar beroemde witte jurk droeg, werd wit gaandeweg dé keuze voor bruiloften in Europa. Dat wit mondiaal in trouwmode te zien is, maakt het zeker niet universeel. Wereldwijd schitteren talloze tradities waarin kleur een belangrijke rol heeft in trouwkleding.  Zo staat rood in China en India voor geluk en voorspoed, en werd paars in Saoedi-Arabië oorspronkelijk alleen door de koninklijke familie gedragen als een symbool van macht en welvaart. Kleur brengt verhalen tot leven via rijke stoffen, borduursels en pailletten. Het thema traditie toont de levendigheid van het verleden in het heden. Over de hele wereld eren mensen hun erfgoed door elementen van hun cultuur in trouwkleding te verwerken. Denk hierbij aan het kleurrijke Peranakan-geel van een bruid uit Zuidoost-Azië, met een kroon van ijsvogelveertjes of de moderne interpretaties van klassieke stijlen. Voor stellen met meerdere culturele achtergronden biedt trouwmode een kans om hun veelzijdigheid te vieren, vaak met meerdere outfits die verschillende tradities samenbrengen. SAY YES belicht dat trouwmode ook een podium voor rebellie en innovatie kan zijn. Tegendraads is het thema voor hen die breken met conventies. Bewegingen zoals punk, hippie en grunge inspireerden trouwoutfits die zelfexpressie boven traditie stellen. Denk aan ongebruikelijke stoffen, alternatieve kleuren en gedurfde ontwerpen die persoonlijke vrijheid weerspiegelen. Daarnaast belicht de tentoonstelling de kracht die eenvoud biedt. Eenvoudig betekent niet minder bijzonder; het is een bewuste keuze voor tijdloze schoonheid. Minimalistische ontwerpen, zoals de jurken van de Nederlandse ontwerper Beeuwkes, laten zien dat vakmanschap en subtiliteit samen een subliem effect kunnen creëren. Voor wie droomt van grootsheid, biedt SAY YES inspiratie om alles uit de kast te halen. Uitbundig betekent meters aan zijde, ingewikkelde borduursels en sprankelende Swarovski-kristallen. Deze kleding is vaak geïnspireerd door royalty en beroemdheden en maakt van elke drager de ster van de dag. Tot slot is het thema duurzaam een onmisbaar onderwerp dat essentieel is voor onze toekomst. Duurzaamheid kan zijn hergebruik, verhuur of het kiezen voor eco-vriendelijke materialen. Trouwkleding wordt hierdoor meer dan een eenmalige creatie; het wordt een blijvend symbool van verantwoordelijkheid en liefde voor de planeet. Vintage jurken, hergebruikte stoffen en innovatieve materialen tonen in SAY YES hoe stijl en duurzaamheid hand in hand kunnen gaan.

Daarnaast zien bezoekers het belang van oog voor detail, met tentoongestelde accessoires die een trouwoutfit compleet maken. Sieraden, sluiers en schoenen geven de outfit de finishing touch. Deze details hebben vaak een diepe betekenis, van erfstukken die generaties verbinden tot symbolische sieraden die een verhaal vertellen. En dan is er voor bezoekers nog het blijvende bewijs van de mooiste dag: de foto’s. Van formele portretten tot spontane momenten, van vroege fotografie tot hedendaagse trouwfoto’s, ze vangen de magie van liefde en traditie door de jaren heen als een tastbare herinnering aan een moment dat voor altijd gekoesterd wordt.

	Zuhair Murad Bridal Spring 2019 Collection
Zuhair Murad Bridal Spring 2019 Collection © Zuhair Murad

FASHION DECOR VOOR ICONISCHE ONTWERPEN

De kracht van trouwmode zit in haar vermogen om verhalen te vertellen. SAY YES vertelt die verhalen. Neem bijvoorbeeld het driedelige imposante bruidspak van de Nederlandse ontwerper Mart Visser, ook te zien in de nieuwe tentoonstelling. Met zijn volumineuze cape en met de hand genaaide veren doorbrak hij in de jaren ’90 de conventies van witte trouwjurken. Dit contrast van traditionele symboliek en vernieuwende vormen komt ook terug in het ontwerp van de Libanese couturier Zuhair Murad, wiens luxe creatie, te zien in SAY YES, inspiratie vindt in de glamour van oud-Hollywood en de geometrie van Art Deco. Zijn jurken zijn geliefd bij sterren als Beyoncé en Viola Davis en weerspiegelen een wereldwijde fascinatie voor romantiek en pracht. Naast de hedendaagse couture van Visser en Murad toont de tentoonstelling ook de rijke tradities van trouwmode. Een tweehonderd jaar oude handgeborduurde üçetek entari uit Bosnië-Herzegovina onthult de verfijning van Ottomaanse invloeden, terwijl een Chinese bruidsjurk met felrode draken en feniksen de keizerlijke grandeur van het oude China tot leven brengt. De kleurrijke Mixteca-jurken uit Mexico, en een off-white furisode-kimono uit Japan met rode en roze accenten, laten zien hoe trouwkleding een diepgewortelde culturele betekenis heeft. Net zo indrukwekkend is de meervoudigheid van een Sumatraanse baju omon, een jas versierd met metalen belletjes die bij elke beweging een ritme van feest en traditie laat horen. Zuid-Afrikaans vakmanschap schittert in een spectaculaire jurk van Bayanda Khathini, een couturedesigner die duizenden kralen handmatig heeft verwerkt, in een speciaal voor Wereldmuseum ontworpen design wat tijdens de opening van de tentoonstelling wordt onthuld. Dit is niet zomaar mode; het is erfgoed vertaald naar hedendaagse couture.

Dat trouwmode niet alleen veel vakmanschap toont, maar ook een sociaal statement kan zijn, laat Bas Kosters zien met een ontwerp in de tentoonstelling. Kosters daagt conventies uit met zijn patchwork-jurk, voorzien van de tekst "Weet ik veel". Hiermee wilde hij zich afzetten tegen de traditionele haute couture door gebruik te maken van gerecyclede materialen zoals oude T-shirts en hotellakens, wat hij beschouwde als een protest tegen oppervlakkigheid en inhoudsloos protest. Even baanbrekend is de queer-geïnspireerde trouwjurk van Yamuna Forzani, die met haar ontwerpen pleit voor inclusiviteit en het vieren van individuele identiteit. Bezoekers ervaren dat trouwmode ook een symbool van veerkracht kan zijn. Een zwarte trouwjurk uit de Tweede Wereldoorlog, door een Nederlandse bruid gemaakt van gerecyclede stoffen, toont creativiteit en doorzettingskracht in een tijd van schaarste. Of denk aan de witte Zeeman-bruidsjurk, een betaalbare creatie die luxe toegankelijk maakt voor iedereen.

	Details van satijnborduurwerk op een Chinese Bruidsjas
Details van satijnborduurwerk op een Chinese Bruidsjas © Irene de Groot

MODE, DE KUNST VAN ZELFACTUALISATIE

Trouwmode weerspiegelt niet alleen persoonlijke stijl, maar ook de waarden, geschiedenis en sociale structuren van gemeenschappen. Elk kledingstuk vertelt dergelijke verhalen, óók over de eeuwenoude technieken die eraan ten grondslag liggen. Het maken van een trouwjurk is meestal een proces van maandenlange aandacht, toewijding en eerbied voor eeuwenoud vakmanschap. Van handgeborduurde details tot maatwerk dat aansluit bij de wensen van de drager. De tentoonstelling laat zien dat dragers in India en Pakistan trouwjurken laten schitteren met verfijnde borduurwerken van zijden draad, edelstenen en parels, dankzij technieken zoals zardozi, een borduurwerk met metaaldraad. Japanse kimono’s, vervaardigd in een damastweeftechniek, tonen een diep respect voor ambacht en traditie, terwijl Afrikaanse stoffen met handgezette kralenpatronen de rijkdom van vakmanschap belichamen. Europa brengt zijn verfijning met iconisch kant en tule.

	Details van goudborduurwerk op een üçetek entari, een bruidsjas uit Sarajevo, ca. 1800
Details van goudborduurwerk op een üçetek entari, een bruidsjas uit Sarajevo, ca. 1800. © Irene de Groot

OPROEP TOT VERBINDING EN HOOPVOLLE BLIK

In een wereld die voortdurend in beweging is en verdeeld kan aanvoelen, roept Wereldmuseum Rotterdam met de tentoonstelling SAY YES iedereen op, om met elkaar in verbinding te komen en te kijken met een hoopvolle blik: liefde en traditie zijn universeel, en tegelijkertijd zo uniek als de mensen die ze beleven. Het samenkomen van verschillende tradities wordt steeds gebruikelijker en laat zien hoe liefde grenzen overstijgt. De tentoonstelling belicht dat juist in diversiteit een diepe schoonheid schuilt, óók waar onze onderlinge verschillen soms worden uitvergroot, en nodigt bezoekers uit om stil te staan bij duurzaamheid en het belang van begrip en acceptatie van de medemens.

	© Queera Wang
© Queera Wang

TENTOONSTELLING VOOR DE MODELIEFHEBBER

Deze tentoonstelling is een must-see voor iedereen met trouwplannen, een passie voor mode of een nieuwsgierigheid naar hoe fashion een ode kan zijn aan culturele identiteit. Met Rotterdam als smeltkroes van culturen is Wereldmuseum de ideale locatie om trouwmode vanuit een wereldwijd perspectief te tonen. Zoek je inspiratie voor kleding die een mijlpaal symboliseert, jouw culturele identiteit uitdrukt, liefde en verbinding viert of ben je geïnteresseerd in fashion? Kom dan naar SAY YES - trends in internationale trouwmode in Wereldmuseum Rotterdam: te zien van 31 januari 2025 t/m 26 oktober 2025