Gastcurator en kunstenaar Sara Blokland brengt voor deze expositie kunstenaars samen voor wie de geschiedenissen van het Caribisch gebied een belangrijk onderdeel vormen in hun beeldend werk en onderzoek.
In het werk van fotograaf en filmmaker Kevin Osepa (1994, Curaçao) draait het vaak om de identiteit van Afro-Caribische jongeren. Een wereld waarin de realiteit van het dagelijks leven en de magische wereld van de Caribische religie Brua naast elkaar bestaan. In IDENTITIES zijn onder andere de film Watamula en de installatie Riku van zijn hand te zien. Hierin verbind Osepa deze werelden met ideeën rondom masculiniteit en gender in de Curaçaose en Nederlandse samenleving.
Performance dichter en beeldend kunstenaar Quinsy Gario (1984, Curaçao) richt zich op ‘dekoloniaal herinneren’. In IDENTITIES toont Gario twee opstellingen waarin hij objecten uit de museumcollectie combineert met film en persoonlijk verzamelde objecten uit onder andere Curaçao en St. Maarten. Hierbij gaat hij in op de gewelddadige koloniale verhoudingen en hoe en door wie kennis hierover wordt doorgegeven.
Beeldend kunstenaar, schrijver en visueel onderzoeker Rachel Morón (1995, Curaçao) reflecteert met haar werk op haar Joods Caribische familiegeschiedenissen. Door middel van foto’s uit familiealbums uit Curaçao en New York, audio opnames over de gevonden Jiddische brieven en eigen beeldmateriaal vertelt Morón in twee bijzondere collages over een geschiedenis van vluchten, antisemitisme en de opbouw van een nieuw bestaan in de Cariben.
Gastcurator en beeldend kunstenaar Sara Blokland (1969, Nederland) is onafhankelijk onderzoeker in de fotografie. In haar werk staat niet de museumcollectie centraal, maar juist dat wat er net buiten valt. Via foto’s, museumrekwisieten en brieven zoomt ze in op de totstandkoming van museale ‘koloniale vertellingen’.
IDENTITIES is van 16 januari t/m 29 maart 2020 te zien in het Wereldmuseum in Rotterdam, zie voor meer informatie www.wereldmuseum.nl.