Vanwege spirituele redenen kiest Saida Bennoude Azzabi voor anonimiteit als agency. Zij zet foto embroidery in als techniek om zichzelf in foto’s te anonimiseren. Voor de tentoonstelling heeft zij een jeugdportret op linnen afgedrukt en direct op de afbeelding geborduurd. Met draden en pixels verkent ze manieren om haar kunst via een nieuw medium, zoals fotografie, te combineren met Tarz-Fessi.
De viering van erfgoed en de maker
Art She Crafted is een programma van Ellae dat het erfgoed en de maker, die lang ongezien en ondergewaardeerd zijn gebleven, viert. Makers uit de eerste generatie diaspora dragen een schat aan tradities, kennis en kunstvormen met zich mee. Met de bijzondere samenwerking tussen Ellae Foundation en Wereldmuseum Rotterdam laten wij in de tentoonstelling Geen woorden maar draden het artistieke en exceptionele werk van Saida Bennoude Azzabi zien aan de wereld.
Gezien worden op eigen voorwaarde
Met ‘Art She Crafted’ vieren we makerschap en kunst, en daarmee ook het erfgoed en de maker, die lange tijd ongezien en ondergewaardeerd zijn gebleven. Makers uit de eerste generatie diaspora dragen een schat aan tradities, kennis en kunstvormen met zich mee. Saida Bennoude Azzabi is een maker en kunstenaar die in 60 jaar tijd een groot privéarchief heeft opgebouwd. Haar Tarz-Fessi archief heeft inmiddels belangrijke historische waarde.
Saida Bennoude Azzabi verkoopt haar werk niet, maar bouwt haar archief op voor haar familie en deelt haar werk voor het eerst met een breed publiek in Wereldmuseum Rotterdam. Bekijk nu haar verhaal in haar eigen woorden.