GWMD Lakshmi

Over Geen woorden maar draden

Op 8 juni 2023 opende de tentoonstelling Geen woorden maar draden

Wereldmuseum Rotterdam toont de enorme diversiteit aan borduurwerk, voor een groot deel uit eigen collectie, gemaakt door mensen over de hele wereld. Centraal staat de veelzijdige betekenis van borduren als versiering, als culturele expressie, als document van een verhaal, als uiting van groepsidentiteit en individuele identiteit. Geen woorden maar draden zet de schijnwerpers op de vaak onbekende makers wiens handen al die prachtige werken maakten en nog steeds maken.

Wereldmuseum Rotterdam gaat met de tentoonstelling in op de ontwikkelingen in de samenleving van de laatste jaren. Mensen hebben handwerken herontdekt als betekenisvolle bezigheid en als onderdeel van slow living: aandachtiger leven in het hier en nu. De collectie van het museum biedt een grote bron van inspiratie en wekt bewondering op voor de technisch vindingrijkheid waarmee de werken gemaakt zijn.

GWMD Lakshmi
GWMD Zomerjas

De mensen achter de borduurwerken

De handen die aandachtig de steken zetten, behoren vaak toe aan vrouwen. Hun naam is meestal niet bekend. Met onvoorstelbare vaardigheid en creativiteit borduren zij om de wereld een beetje mooier te maken, te verklaren en tegen te spreken. En om verhalen te vertellen die niet vergeten mogen worden. Met de tentoonstelling Geen woorden maar draden laat Wereldmuseum Rotterdam zien met wat een liefde, geduld en veerkracht, indrukwekkende werken zijn gemaakt. En dat deze kunst van alle tijden, nog altijd springlevend is.

Geen woorden maar draden - borduren
8 juni t/m 22 oktober 2023 in Wereldmuseum Rotterdam

GWMD KUFI