Header North Sea Round Town
29 juni 2024

Decolonising the Beat: Radical Rhythms & the case of J Dilla

North Sea Round Town

Op zaterdag 29 juni opent Wereldmuseum Rotterdam 's avonds zijn deuren voor North Sea Round Town. Dit is het jaarlijkse fringe festival van NN North Sea Jazz. Tijdens dit programma in de tentoonstelling A World in Common, verkent het museum samen met geleerde, muziekproducent en kunstenaar Josephine Zwaan het archief van hiphop producer J-Dilla vanuit een gedekoloniseerd perspectief.

Over de samenwerking

North Sea Round Town is hét jaarlijkse fringe festival van NN North Sea Jazz, dat met meer dan 350 concerten door Rotterdam trekt. Ontdek de beste jazz, soul, r&b, funk, impro, electronic, hip-hop, en pop op 125 verschillende locaties in alle wijken van de stad. De 19e editie van North Sea Round Town is er dit jaar van 27 juni t/m 14 juli.

Kom zaterdag 29 juni genieten van een bijzondere avond vol opzwepende muziek en inspirerende gesprekken in de perfecte setting.

Event informatie

19:00 - 20:00   Inloop, tentoonstellingen geopend
20:00 - 20:45 Lezing Josephine Zwaan met live demonstratie door Jeremiah Owusu-Ansah
20:45 - 21:00 Q & A
21:00 - 21:15 Pauze
21:15 - 22:00 Higher Life Jam Session
22:00 - 00:00 Jazz Rave met DJ Mo Wrights

De tentoonstelling 'A World in Common' zal geopend zijn van 19.00 - 23.30 uur

Josephine Zwaan

Josephine Zwaan is een geleerde, muziekproducent en artiest die elektronische muziekproductiepraktijken bestudeert vanuit een gedekoloniseerd perspectief. Ze is medeoprichter van rosetta, het innovatieve platform voor vrouwelijke en non-binaire muziekproducenten en zet zich in voor een inclusieve en gedekoloniseerde elektronische muziekindustrie. Ze zal spreken over de verschillen tussen Afrikaanse en westerse filosofieën van tijd en hoe dit ons begrip van rimte vormt. De lezing zal worden ondersteund door een live drum act in samenwerking met Jeremiah Owusu-Ansah. Met J Dilla als moderne referentiepunt zullen we tradities van muzikale tijdmeting onderzoeken.

Josephine Zwaan
Josephine Zwaan photography by MRLYN

Mo Wrights

Mo Wrights is een DJ, producer en medeoprichter van het in Amsterdam gevestigde muziekplatform Steppin' Into Tomorrow. Zijn diepe waardering voor en kennis van muziek (cultuur) straalt door in zijn verhalend gedreven mixen en producties. Hij verkent rhythms door middel van een schijnbaar oneindige parade van genres, van House-pareltjes tot Broken Beat, van Rap tot Jazz-Funk, Punjabi Garage of Chutney-Soca en van Future Beats tot Jazz Rave.

Mo Wrights
Mo Wrights Photography by James Gallagher

Higherlife

Higherlife is een jamsessie door drummer en artistieke visionair, Junya. Higherlife Jam is meer dan alleen een evenement; het is een ritueel voor muzikale verkenning en spontane creatie. Met oog voor talent en een passie voor het samenbrengen van muzikanten uit diverse achtergronden, heeft Junya een kweekvijver gecreëerd waar de grenzen tussen genres vervagen en de ziel van muziek vrij kan stromen. Elke uitvoering is een unieke compositie van getalenteerde instrumentalisten en vocalisten, waarbij de dynamiek van improvisatie en samenwerking de ware essentie van muzikale vrijheid belichamen.

Higherlife Jam sessie