Moeder Dao Still
1 juni 2024

Filmvertoning en in gesprek met Jeffry Pondaag

OPENBAAR EVENT | June 1st 2024 | 13:00 - 16:30 | WERELDMUSEUM ROTTERDAM

Op 1 juni nodigen we je uit voor de vertoning van Moeder Dao, De Schildpadgelijkende (Vincent Monnikendam, 1995), gevolgd door een gesprek tussen Jeffry Pondaag en Wayne Modest.

Film en het gesprek zijn in het Nederlands.

Fotobron: Eye Filmmuseum

Samenvatting

In de afgelopen jaren hebben we een groeiende diversiteit aan stemmen gezien die aandringen op een kritische heroverweging van ons koloniale verleden. Deze diversiteit en meerstemmigheid heeft belangrijke veranderingen teweeggebracht in hoe we verhalen over kolonialisme en de gevolgen ervan vertellen, vooral binnen de museumcontext.  Verschillende musea hebben in de afgelopen jaren het Nederlandse koloniale project in Indonesië aan de orde gesteld en gesuggereerd dat ze hierbij een stem of platform geven aan de Indonesische bevolking om hun verhaal vanuit hun eigen perspectief te vertellen.

In dit gesprek daagt Jeffry Pondaag het idee uit dat “het Indonesische perspectief” inderdaad is gepresenteerd. Hij vraagt ons na te denken over waar het Indonesische perspectief kan worden gevonden en wie de autoriteit heeft om erover te spreken. Dit zijn enkele van de vragen die aan bod zullen komen tijdens de filmvertoningen het gesprek tussen Pondaag en Wayne Modest.

Moeder Dao, de schildpadgelijkende cover
Moeder Dao, de schildpadgelijkende (Vincent Monnikendam, 1995)

Wanneer 1 juni 2024, 13:00 - 16:30

Waar Dit event word gehouden in de Green Room in Wereldmuseum Rotterdam.

13:00 - 13:15  Binnenkomst
13:15 - 14:45  Film Screening
14:45 - 15:00  Pauze
15:00 - 16:30  Gesprek met Jeffry Pondaag en Wayne Modest

Jeffry Pondaag

Jeffry Pondaag is de oprichter en voorzitter van de stichting Komite Utang Kehormatan belanda (K.U.K.B. het Comité van Nederlandse Ereschulden). Met zijn stichting komt Pondaag op voor de Indonesische slachtoffers van het Nederlandse koloniale bezettingssysteem. Ook zet hij zich in voor de belangen van de Nederlandse “Indonesiëweigeraars” die tussen 1945-1949 werden veroordeeld tot gevangenisstraffen tussen de vier en zeven jaar omdat ze niet tegen Indonesië wilden vechten.

Carre-11-november-2023-belanda-Perampok-belanda-Maling.jpg

Jeffry Pondaag

Wayne Modest is inhoudelijk directeur van het Wereldmuseum, één museum met drie locaties in Rotterdam, Amsterdam en Leiden (het voormalig Tropenmuseum en Museum Volkenkunde). Hij is ook bijzonder hoogleraar Materiële Cultuur en Kritische Erfgoedstudies aan de Vrije Universiteit in Amsterdam.

Modest is opgeleid als cultuurwetenschapper en werkt op het snijvlak van materiële cultuur, geheugen en erfgoedstudies, met een sterke focus op kolonialisme en de naweeën daarvan in Europa en het Caribisch gebied. Zijn meest recente publicaties zijn Matters of Belonging: Ethnographic Museums in A Changing Europe (Sidestone Publications, 2019, samen met Nick Thomas, et al) en Victorian Jamaica (Duke University Press, 2018, samen met Tim Barringer). Momenteel werkt hij aan verschillende publicaties, waaronder Museum Temporalities (met Peter Pels) en Curating the Colonial (met Chiara de Cesari).