gelukshanger, zongzi
16 juni 2024

Maak gelukshangers voor het Chinese Drakenbootfestival (Duanwu jie)

Het Drakenbootfestival (Duanwu jie) wordt gevierd op maandag 10 juni, de 5e dag van de 5e maand van de Chinese kalender, en is een van de grote jaarlijkse Chinese feesten. Op zondag 9 en 16 juni organiseert het Wereldmuseum Rotterdam een Atelierspecial in het teken van het Drakenbootfestival. Maak zelf een gelukshanger, zongzi, als symbool voor dit feest.

Over het feest

In de 4e eeuw voor Christus was Qu Yuan een tijdje minister in het keizerrijk Chu. De minister was trouw en toegewijd aan zijn keizer, maar die wilde niet naar zijn advies luisteren. De minister werd zelfs ontslagen en verbannen uit zijn land. Vol verdriet over de toekomst en vernietigingen van zijn land, stief hij nog liever. Hij bond een grote steen om zijn middel en verdronk zichzelf in de rivier. Op de vijfde dag van de vijfde maand… De dorpelingen racete in boten naar hem toe om hem te redden. Daarbij sloegen ze op trommels en gingen met peddels door het water zodat de waterdraken niet bij hem in de buurt kwamen. Toen bleek dat hij niet meer te redden was, strooide zijn dierbaren rijst in het water zodat zijn ziel niet hongerig zou worden.

Tegenwoordig worden er tijdens het festival drakenbootraces gehouden en lekker gegeten. Mensen bereiden tsung-tzu of zongzi, rijstdumplings omwikkeld met bamboeblad. In het Atelier maken we deze gelukshangers in de vorm van de tsung-tzu of zongzi met fel gekleurde draadjes.

• Wanneer? Zondag 9 juni en zondag 16 juni 2024
  • Tijd? 12.00 - 16.00 uur
  • Waar? Atelier 4e verdieping | Open inloop | Gratis activiteit, wel entree voor het museum
Duanwu jie