De collecties van het Wereldmuseum bevatten zowel historische als hedendaagse kunst uit heel Afrika en de Afrikaanse Diaspora. We hebben deze werken al decennia lang samengesteld in tijdelijke en permanente tentoonstellingen. Hoewel we al lange tijd kritisch zijn op onze curatoriale en verzamelpraktijken, bevinden we ons momenteel in een gefocust moment van het beoordelen van ons eigen werk in relatie tot het bredere veld van het schrijven van (kunst)geschiedenissen vandaag de dag. Bovendien zijn we ons ervan bewust dat ons zelfonderzoek komt op een moment van groeiende eisen voor restitutie van objecten en voor het dekoloniseren van musea.
Voor deze gespreksserie zijn we geïnteresseerd om te vragen hoe het cureren van Afrikaanse kunst in het heden kan reageren op deze eisen. Terwijl we onze eigen praktijken heroverwegen, zijn we ook geïnteresseerd om enkele benaderingen te traceren voor het schrijven en cureren van kunst uit Afrika die zijn ontstaan binnen kunsthistorische en artistieke disciplines in de afgelopen twee eeuwen. We willen kritisch reflecteren op vroege verkenningen van primitivisme tot meer recente Wereldkunststudies (in Europa), en de verschillende genealogieën van Afrikaanse kunstgeschiedenissen in de VS of in Europa. In deze overwegingen willen we ook vragen hoe de discipline van Kunstgeschiedenis kunst uit Afrika benadert door wetenschappers uit en over het continent. Met dit werk hopen we dat we nieuwe praktijken kunnen bevorderen voor het nadenken over kunst uit Afrika en de diaspora.
Bevestigde deelnemers zijn: Zina Saro-Wiwa, Amie Soudien, Osei Bonsu, Ola Hassanain, Atiyyah Khan en Petrina Dacres
Het gehele programma is in het Engels.