Hatsjepsoet, Egypte, c. 1507-1458 v.Chr.
Farao die als ‘koning’ regeerde in plaats van als koningin-gemalin; steunde ambachtslieden en bevorderde artistieke vernieuwing
Als farao liet Hatsjepsoet monumentale architectuur en beeldhouwkunst realiseren die religie en macht verenigden. Ze gaf opdracht tot tempels als Deir el-Bahari en reliëfs die haar heerschappij verheerlijkten. Zij steunde ambachtslieden structureel, bevorderde artistieke innovatie en liet ze een blijvend cultureel erfgoed achter dat het aanzien van Egypte bepaalde.
Hatshepsut, Egypt, c. 1507-1458 BCE
Pharaoh who ruled as a ‘king’ rather than a queen consort; supported artisans and promoted artistic innovation
As pharaoh, Hatshepsut commissioned monumental architecture and sculpture that united religion and power. She initiated projects such as the temple at Deir el-Bahari and reliefs glorifying her reign. She provided consistent support to artisans, promoted artistic innovation, and left behind a lasting cultural legacy that shaped Egypt’s image.
Makeda (Koningin van Sheba), Ethiopië, c. 970-930 v.Chr.
Heersers die zich actief inzette voor internationale diplomatie; haar patronage bevorderde artistieke samenwerking tussen culturen
Makeda versterkte handelsroutes tussen Arabië en het Middellandse Zeegebied, wat de uitwisseling van kunststijlen en ambachten stimuleerde. Ze bracht luxueuze geschenken, waaronder verfijnde metalen en textiel, naar haar latere echtgenoot koning Salomo. Haar patronage bevorderde artistieke samenwerking tussen culturen en legde de basis voor een blijvende traditie van diplomatie via kunst en materiële cultuur.
Makeda (Queen of Sheba), Ethiopia, c. 970-930 BCE
Ruler who actively engaged in international diplomacy; her patronage fostered artistic collaboration across cultures
Makeda strengthened trade routes between Arabia and the Mediterranean, encouraging the exchange of artistic styles and crafts. She brought luxurious gifts—including refined metals and textiles—to her future husband King Solomon. Her patronage fostered artistic collaboration across cultures and laid the foundation for a lasting tradition of diplomacy through art and material culture.
Koningin Shanakdakhete, Kush (Soedan), c. 170-150 v.Chr.
Heersers van het Koninkrijk Kush; stimuleerde tempelarchitectuur en decoratieve reliëfs met religieuze en politieke thema’s
Shanakdakhete stimuleerde tempelarchitectuur en decoratieve reliëfs met religieuze en politieke thema’s. Ze gaf opdrachten aan beeldhouwers om haar belang en recht te tonen en liet kunstwerken maken die de rol van vrouwen in macht bevestigden. Haar regering bracht een bloeiperiode in de Nubische kunst die iconografie en tempeldecoratie blijvend beïnvloedde.
Queen Shanakdakhete, Kush (Sudan), c. 170-150 BCE
Rulers of the Kingdom of Kush; promoted temple architecture and decorative reliefs with religious and political themes
Shanakdakhete promoted temple architecture and decorative reliefs with religious and political themes. She commissioned sculptors to assert her significance and legitimacy and produced artworks that affirmed women's roles in power. Her reign sparked a flourishing period in Nubian art that had lasting influence on iconography and temple decoration.
Artemisia II van Carië, Turkije, c. 350 v.Chr.
Eerste vrouw die een van de zeven klassieke wereldwonderen liet bouwen
Artemisia II liet het Mausoleum van Halicarnassus oprichten, een hoogtepunt van begrafenisarchitectuur. Ze trok de beste beeldhouwers en architecten aan om een monument te maken dat esthetiek en macht verenigde. Haar opdracht beïnvloedde eeuwenlang de architectuur van grafmonumenten in de antieke wereld.
Artemisia II of Caria, Turkey, c. 350 BCE
First woman to commission one of the Seven Wonders of the World
Artemisia II commissioned the Mausoleum of Halicarnassus, a pinnacle of funerary architecture. She brought together the finest sculptors and architects to create a monument that combined aesthetics and power. Her commission influenced tomb architecture in the ancient world for centuries.
Cleopatra VII, Egypte, c. 69-30 v.Chr.
Laatste heerser van het Ptolemeïsche Egypte; gebruikte kunst en architectuur als politiek instrument
Cleopatra combineerde Egyptische en Hellenistische stijlen in haar patronage. Ze financierde tempels, paleizen en hofkunst die haar imago versterkten als goddelijke heerser. Haar mecenaat beïnvloedde mode en kunst in de laat-Ptolemeïsche periode en gebruikte visuele cultuur om politieke macht te legitimeren en internationale relaties te versterken.
Cleopatra VII, Egypt, c. 69-30 BCE
Last ruler of Ptolemaic Egypt; used art and architecture as political tools
Cleopatra blended Egyptian and Hellenistic styles in her patronage. She funded temples, palaces, and court art that reinforced her image as a divine ruler. Her patronage shaped fashion and art in the late Ptolemaic era and used visual culture to legitimize political power and strengthen international relations.
Keizerin Livia, Italië, c. 59 v.Chr. - 29 n.Chr.
Eerste Romeinse keizerin; invloedrijk als politieke partner van Augustus en als beschermvrouwe van keizerlijke kunst en propaganda
Livia ondersteunde architectuurprojecten, beeldhouwkunst en luxueuze tuinen. Ze gebruikte kunst om de dynastie te legitimeren en het keizerlijke imago te versterken. Haar invloed reikte tot in de portretkunst en decoratie van villa’s, waarbij ze traditionele Romeinse waarden met politieke propaganda verweefde.
Empress Livia, Italy, c. 59 BCE - 29 CE
First Roman empress; influential as Augustus’ political partner and patron of imperial art and propaganda
Livia supported architectural projects, sculpture, and luxurious gardens. She used art to legitimize the dynasty and reinforce the imperial image. Her influence extended to portraiture and villa decoration, weaving traditional Roman values with political propaganda.
Prabhavati Gupta, India, c. 390-443 n.Chr.
Regentes van de Vakataka-dynastie; stimuleerde boeddhistische kunst en bouwprojecten
Prabhavati Gupta steunde monumentale boeddhistische architectuur en de creatie van religieuze beeldhouwkunst, vooral in de Ajanta-grotten in Maharashtra, West-India. Ze gaf opdrachten voor kunstwerken die spiritualiteit en esthetiek verbonden. Haar mecenaat droeg bij aan de ontwikkeling van Indiase boeddhistische visuele cultuur en versterkte de rol van vrouwen in religieuze en artistieke patronage.
Prabhavati Gupta, India, c. 390-443 CE
Regent of the Vakataka dynasty; promoted Buddhist art and building projects
Prabhavati Gupta supported monumental Buddhist architecture and religious sculpture, especially in the Ajanta Caves in Maharashtra, western India. She commissioned artworks that fused spirituality and aesthetics. Her patronage contributed to the development of Indian Buddhist visual culture and reinforced the role of women in religious and artistic sponsorship.
Theodora, Byzantium (Turkey), c. 497-548 n.Chr.
Byzantijnse keizerin; gebruikte kunst als expressie van macht en geloof
Theodora ondersteunde de bouw van de beroemde Hagia Sophia moskee, toen een kerk, en liet iconische mozaieken maken in Ravenna. Haar patronage hielp bij het definiëren van Byzantijnse kunst en architectuur. Ze gebruikte keizerlijke iconografie om religieuze legitimiteit te versterken en de rol van de keizerin in het visuele discours van macht te bevestigen.
Theodora, Byzantium (Turkey), c. 497-548 CE
Byzantine empress; used art as an expression of power and faith
Theodora supported the construction of the famous Hagia Sophia—then a church—and commissioned iconic mosaics in Ravenna. Her patronage helped define Byzantine art and architecture. She used imperial iconography to reinforce religious legitimacy and affirm the empress’s role in the visual discourse of power.
Khadija bint Khuwaylid, Arabië (Saudi-Arabië), c. 555-619 n.Chr.
Machtige zakenvrouw en eerste vrouw van de profeet Mohammed; beschermvrouw van luxe ambacht en de vroege islam
Khadija leidde een handelsimperium dat Arabië verbond met Syrië, Irak, Abessinië en de Middellandse Zee. Haar caravans vervoerden luxe goederen als specerijen, parfum, zijde, textiel, leder, wierook, mirre en ivoor. Haar netwerk was zo omvangrijk dat haar handelskaravanen even groot waren als die van alle andere Quraysh-handelaren, de machtigste groep uit de geschiedenis van die regio, samen. Met haar middelen stimuleerde ze ambachten, kennisuitwisseling en artistieke productie, en werd zij een belangrijke beschermvrouw van de vroege islamitische cultuur en eerste persoon die zich bekeerde tot de Islam.
Khadija bint Khuwaylid, Arabia (Saudi Arabia), c. 555-619 CE
Business Mogul and first wife of the Prophet Muhammad; patron of luxury crafts and early Islam
Khadija led a trade empire that connected Arabia with Syria, Iraq, Abyssinia, and the Mediterranean. Her caravans transported luxury goods such as spices, perfumes, silk, textiles, leather, incense, myrrh, and ivory. Her network was so vast that her caravans rivaled the combined size of all other Quraysh traders—the most powerful group in the region’s history. With her resources, she supported craftsmanship, knowledge exchange, and artistic production, becoming a key patron of early Islamic culture and first person to convert to Islam.
Wu Zetian, China, c. 624-705 n.Chr.
Enige vrouwelijke keizer van China; stimuleerde beeldende en boeddhistische kunst
Wu Zetian beschermde boeddhistische kunst en literatuur tijdens de Tang-dynastie. Ze leidde een cultureel hoogtepunt waarin boeddhistische beeldtaal en hofkunst bloeiden. Haar mecenaat bevorderde monumentale beeldhouwwerken en architectuur, en versterkte de rol van visuele cultuur in politieke legitimiteit en religieuze devotie.
Wu Zetian, China, c. 624-705 CE
China’s only female emperor; promotedvisual and Buddhist arts
Wu Zetian championed Buddhist art and literature during the Tang dynasty. She oversaw a cultural peak in which Buddhist iconography and court art flourished. Her patronage promoted monumental sculpture and architecture, strengthening the role of visual culture in political legitimacy and religious devotion.
Keizerin Shōtoku, Japan, c. 718-770 n.Chr.
Keizerin van Japan; bevorderde boeddhistische kunst, kalligrafie en vroege druktechniek
Keizerin Shōtoku bevorderde boeddhistische kunst, kalligrafie en vroege druktechniek. Ze liet de beroemde Hyakumantō Darani vervaardigen: een miljoen houten pagodes met daarin gedrukte boeddhistische spreuken, een van de oudst bekende voorbeelden van gedrukt erfgoed. Haar patronage versterkte de verspreiding van boeddhistische iconografie en droeg bij aan de vorming van de Japanse hofcultuur.
Empress Shōtoku, Japan, c. 718-770 CE
Empress of Japan; promoted Buddhist art, calligraphy, and early printing techniques
Empress Shōtoku promoted Buddhist art, calligraphy, and early printing techniques. She commissioned the famous Hyakumantō Darani: one million wooden pagodas containing printed Buddhist charms—one of the oldest known examples of printed heritage. Her patronage strengthened the spread of Buddhist iconography and contributed to the formation of Japanese court culture.
Fatima al-Fihri, Marokko, c. 800 n.Chr.
Stichter van de al-Qarawiyyīn-moskee in Fez, de eerste universiteit in de geschiedenis, die nog steeds operationeel is.
Fatima al-Fihri gebruikte haar erfdeel om de al-Qarawiyyīn moskee te stichten evenals de door Unesco erkende oudste nog steeds werkende universiteit ter wereld. Het werd een centrum voor religieus en wetenschappelijk onderwijs waar ambachten als geometrische decoratie, architectuur en manuscriptproductie bloeiden. Haar nalatenschap legde de basis voor islamitische wetenschap en kunst en beïnvloedde moskeeën en leerinstellingen in Noord-Afrika en Andalusië.
Fatima al-Fihri, Morocco, c. 800 CE
Founder of the al-Qarawiyyīn Mosque in Fez, the first University in history, which is still operational.
Fatima al-Fihri used her inheritance to establish the al-Qarawiyyīn Mosque, along with what UNESCO recognizes as the oldest continuously operating university in the world. It became a center for religious and scientific education, where crafts such as geometric decoration, architecture, and manuscript production thrived. Her legacy laid the foundation for Islamic science and art, influencing mosques and learning institutions across North Africa and Al-Andalus.
Yeshe Tsogyal, Tibet, c. 757-817 n.Chr.
Spiritueel leider en vrouwelijke Boeddha; stimuleerde de productie van devotionele kunst
Yesje Tsogyal beschermde en verspreidde tantrisch boeddhistische kennis. Ze gaf opdracht voor religieuze thangka’s, beschilderde doeken, mandala’s, meditatieve geometrische patronen, en andere rituele objecten. Haar mecenaat verankerde de Tibetaanse schriftcultuur en iconografie. Als eerste vrouwelijke tertön stimuleerde ze de productie van devotionele kunst die spirituele overdracht en vrouwelijke representatie binnen het Vajrayana-boeddhisme versterkte.
Yeshe Tsogyal, Tibet, c. 757-817 CE
Spiritual leader and female Buddha; encouraged the production of devotional art
Yeshe Tsogyal preserved and spread tantric Buddhist knowledge. She commissioned religious thangkas (painted scrolls), mandalas, meditative geometric patterns, and other ritual objects. Her patronage anchored Tibetan literary culture and iconography. As the first female tertön (treasure revealer), she promoted devotional art that strengthened spiritual transmission and female representation within Vajrayana Buddhism.
Machi-vrouwen, Mapuche (Chili/Argentinië), c. 1000 n.Chr.
Spirituele leiders; begeleidden de creatie van ceremoniële kunst, zoals zilversmeedwerk, geweven textiel, trommels en gezangen
Machi-vrouwen begeleidden de creatie van ceremoniële kunst, zoals zilversmeedwerk, geweven textiel, trommels en gezangen. Ze bewaakten vrouwelijke kennislijnen via sacrale objecten en orale overdracht. Hun patronage van ritueel erfgoed en ambachtelijke tradities beïnvloedt hedendaagse Mapuche-kunst, feministische kunstpraktijken en postkoloniale identiteitsvorming in de Andesregio.
Machi women, Mapuche (Chile/Argentina), c. 1000 CE
Spiritual leaders; guided the creation of ceremonial art such as silverwork, woven textiles, drums, and chants
Machi women guided the creation of ceremonial art such as silverwork, woven textiles, drums, and chants. They safeguarded female lineages of knowledge through sacred objects and oral transmission. Their patronage of ritual heritage and craft traditions continues to influence contemporary Mapuche art, feminist art practices, and postcolonial identity in the Andean region.
Clanmoeders, Haudenosaunee Confederatie, c. 1000 n.Chr.
Matriarchale leiders en hoeders van artistieke tradities; gaven vorm aan intergenerationele artistieke praktijken
Clanmoeders bewaakten kralenwerk, wampum ‘contract’ gordels en ceremoniële zang en dans. Ze gaven vorm aan intergenerationele artistieke praktijken en gebruikten kunst als visueel geheugen voor verdragen en geschiedenis. Hun leiderschap blijft zichtbaar in activistische kunst, inheemse curatie en herstelt vrouwelijke autoriteit in musea.
Clan Mothers, Haudenosaunee Confederacy, c. 1000 CE
Matriarchal leaders and guardians of artistic traditions; shaped intergenerational artistic practices
Clan Mothers preserved beadwork, wampum contract belts, and ceremonial song and dance. They shaped intergenerational artistic practices and used art as a visual memory for treaties and history. Their leadership remains visible in activist art, Indigenous curation, and the restoration of female authority in museums.
Inuit matriarchen, Groenland & Inuit Nunangat, c. 1000 n.Chr.
Hoeders van visuele en orale tradities; hun mecenaat versterkt de representatie van Inuit-vrouwen in kunst en cultuur
Inuit culturele matriarchen droegen zorg voor naaikunst, kralenwerk, zang en verhalen. Ze gebruikten materialen zoals zeehondenhuid, been en textiel om functionele en ceremoniële objecten te creëren. Hun mecenaat revitaliseert Inuit-erfgoed – van laarzen tot ceremoniële zang – en versterkt de representatie van Inuit-vrouwen in musea, mode en hedendaagse kunst.
Inuit matriarchs, Greenland & Inuit Nunangat, c. 1000 CE
Custodians of visual and oral traditions; their patronage strengthens the representation of Inuit women in the arts
Inuit cultural matriarchs preserved sewing arts, beadwork, song, and storytelling. They used materials like seal skin, bone, and textiles to create functional and ceremonial objects. Their patronage revitalizes Inuit heritage—from boots to ceremonial songs—and strengthens the representation of Inuit women in museums, fashion, and contemporary art.
Koningin Arwa bint Ahmed al-Sulayhi, Jemen, c. 1048-1138
Soevereine vorstin en beschermvrouw van islamitische kunst; stimuleerde innovatie in pleisterwerk, houtsnijwerk en inscriptiekunst
Arwa herstelde en bouwde moskeeën, scholen en irrigatiesystemen. Ze stimuleerde innovatie in pleisterwerk, houtsnijwerk en inscriptiekunst. Als spiritueel leider combineerde zij politieke en religieuze macht. Haar nalatenschap leeft voort in de Jameh-moskee van Jibla in Jemen, een monument van vrouwelijke patronage in architectuur.
Queen Arwa bint Ahmed al-Sulayhi, Yemen, c. 1048-1138
Sovereign ruler and patron of Islamic art; encouraged innovation in plasterwork, wood carving, and inscription art
Arwa restored and built mosques, schools, and irrigation systems. She encouraged innovation in plasterwork, wood carving, and inscription art. As a spiritual leader, she combined political and religious authority. Her legacy lives on in the Jameh Mosque of Jibla in Yemen, a monument to female patronage in architecture.
Koningin Tamar, Georgië, c. 1160-1213
Eerste vrouwelijke monarch van Georgië; gaf opdracht voor fresco’s en iconen in grotkloosters
Koningin Tamar gaf opdracht voor fresco’s en iconen in grotkloosters zoals Vardzia, en liet kerken en kloosters bouwen met rijke muurschilderingen en beeldhouwwerken. Ze financierde literaire manuscripten en droeg bij aan een unieke Georgische visuele en literaire stijl tijdens het Gouden Tijdperk (laat 11de eeuw tot begin 13de eeuw).
Queen Tamar, Georgia, c. 1160-1213
First female monarch of Georgia; commissioned frescoes and icons in cave monasteries
Queen Tamar commissioned frescoes and icons in cave monasteries like Vardzia, and built churches and monasteries with rich murals and sculptures. She financed literary manuscripts and contributed to a unique Georgian visual and literary style during the Golden Era (late 11th to early 13th century).
Töregene Khatun, Mongoolse Rijk, c. 1185-1265
Regentes van het Mongoolse Rijk; haar patronage versterkte culturele diversiteit in monumentale architectuur
Torens Khatun gaf opdracht voor religieuze monumenten, kloosters en paleizen met invloeden uit Chinese, Perzische en Tibetaanse kunst. Ze beschermde boeddhistische kunstenaars en verspreidde religieuze kunstvormen langs de Zijderoute. Haar patronage versterkte culturele diversiteit en vrouwelijke zichtbaarheid in monumentale architectuur.
Töregene Khatun, Mongol Empire, c. 1185-1265
Regent of the Mongol Empire; her patronage enhanced cultural diversity in monumental architecture.
Töregene Khatun commissioned religious monuments, monasteries, and palaces incorporating Chinese, Persian, and Tibetan artistic influences. She supported Buddhist artists and spread religious art forms along the Silk Road. Her patronage enhanced cultural diversity and female visibility in monumental architecture.
Coya, Andesgebied (Peru/Bolivia), c. 1438-1533
Inca-keizerinnen; leidden gilden die textiel, keramiek en rituele kunst produceerden
Coya’s leidden gilden die textiel, keramiek en rituele kunst produceerden. Hun hof ondersteunde weefkunst, aardewerk en ceremoniële objecten verbonden aan zonneverering en keizerlijke representatie. Ze beïnvloedden geometrische patronen en gouden ornamenten, essentieel voor de visuele taal van het Incarijk.
Coya, Andes region (Peru/Bolivia), c. 1438-1533
Inca empresses; led guilds that produced textiles, ceramics, and ritual art
The Coyas led guilds that produced textiles, ceramics, and ritual art. Their court supported weaving, pottery, and ceremonial objects tied to sun worship and imperial representation. They influenced geometric patterns and gold ornaments essential to the visual language of the Inca Empire.
Saray Mulk -Bibi- Khanym, Oezbekistan, c. 1341-1408
Keizerin-gemalin van de Timuridische dynastie; ondersteunde architecten, ambachtslieden en kalligrafen
Saray Mulk liet de monumentale Bibi Khanym-moskee in Samarkand bouwen, beroemd om haar grootschalige architectuur en verfijnde tegeldecoratie. Ze ondersteunde architecten, ambachtslieden en kalligrafen, waarmee ze de Timuridische visuele cultuur versterkte. Haar bouwproject symboliseerde vrouwelijke macht en beïnvloedde islamitische architectuur in Centraal-Azië en ver daarbuiten.
Saray Mulk Bibi Khanym, Uzbekistan, c. 1341-1408
Empress consort of the Timurid dynasty; supported architects, artisans, and calligraphers,
Saray Mulk commissioned the monumental Bibi Khanym Mosque in Samarkand, renowned for its grand architecture and intricate tile decoration. She supported architects, artisans, and calligraphers, thereby strengthening Timurid visual culture. Her construction project symbolized female power and influenced Islamic architecture across Central Asia and beyond.
Isabella van Este, Italië, 1474-1539
Markiezin van Mantua en invloedrijke mecenas; gaf opdrachten aan meesters als Leonardo da Vinci en Mantegna
Isabella van Este verzamelde schilderijen, muziek, literatuur en architectuur. Ze gaf opdrachten aan meesters als Leonardo da Vinci en Mantegna, en had een kleine toonzaal die model stond voor vroege musea. Haar patronage beïnvloedde hofcultuur, mode en het concept van de vrouwelijke verzamelaar als smaakmaker en cultureel leider.
Isabella d’Este, Italy, 1474-1539
Marchioness of Mantua and influential patron; commissioned works from masters like Leonardo da Vinci and Mantegna
Isabella d’Este collected paintings, music, literature, and architecture. She commissioned works from masters like Leonardo da Vinci and Mantegna, and curated a small gallery that served as a model for early museums. Her patronage shaped court culture, fashion, and the concept of the female collector as tastemaker and cultural leader.
Margaretha van Oostenrijk, Habsburgse Nederlanden, 1480-1530
Gouverneuse en beschermvrouw van de kunsten; stimuleerde religieuze en diplomatieke kunstproductie
Margaretha gebruikte portretschilderkunst, architectuur en wandtapijten om haar autoriteit te legitimeren. Ze gaf opdrachten aan Bernard van Orley en Jan Gossaert en stimuleerde religieuze en diplomatieke kunstproductie. Haar hof in Mechelen werd een artistiek centrum dat visuele zelfrepresentatie van vrouwen in de Renaissance vormgaf.
Margaret of Austria, Habsburg Netherlands, 1480-1530
Governor and patron of the arts; promoted religious and diplomatic art
Margaret of Austria used portraiture, architecture, and tapestries to legitimize her authority. She commissioned works from Bernard van Orley and Jan Gossaert and promoted religious and diplomatic art. Her court in Mechelen became an artistic hub that shaped female visual self-representation during the Renaissance.
Salamasina, Samoa, c. 1500
Eerste Tupu Tafa‘ifa van Samoa; haar patronage consolideerde visuele identiteit en sociale structuren
Salamasina verenigde de hoogste titels van Samoa en ondersteunde orale tradities, siapo (boombastdoek) en rituele dans. Onder haar leiding kregen vrouwen een centrale rol in ceremonieel en culturele overdracht. Haar patronage consolideerde visuele identiteit en sociale structuren, tot vandaag zichtbaar in patronen en zang.
Salamasina, Samoa, c. 1500
First Tupu Tafa‘ifa of Samoa; her patronage solidified visual identity and social structures
Salamasina united Samoa’s highest chiefly titles and supported oral traditions, siapo (barkcloth), and ritual dance. Under her leadership, women assumed a central role in ceremonial and cultural transmission. Her patronage solidified visual identity and social structures, still visible today in patterns and songs.
Catharina de’ Medici, Italië, 1519-1589
Koningin van Frankrijk en cultuurpromotor; steunde schilderkunst, beeldhouwkunst, hofballetten en tuinontwerp
Catharina introduceerde Italiaanse Renaissance-esthetiek in Frankrijk en liet bouwwerken als Château de Chenonceau in Midden-Frankrijk realiseren. Ze steunde schilderkunst, beeldhouwkunst, hofballetten en tuinontwerp. Haar patronage vormde de Franse hofcultuur, vermengde Italiaanse en Franse stijlen en beïnvloedde blijvend podiumkunsten.
Catherine de’ Medici, Italy, 1519-1589
Queen of France and cultural promoter; supported painting, sculpture, court ballets, and garden design
Catherine de’ Medici introduced Italian Renaissance aesthetics to France and oversaw the construction of buildings like Château de Chenonceau in central France. She supported painting, sculpture, court ballets, and garden design. Her patronage shaped French court culture, blended Italian and French styles, and left a lasting impact on the performing arts.
Koningin Amina van Zazzau, Nigeria, 1533-1610
Koningin en militaire leider; stimuleerde ambachtelijke productie
Amina bouwde stadsmuren ("Ganuwar Amina”) en versterkte stedelijke centra. Ze stimuleerde ambachtelijke productie in metaalbewerking, textiel en leer-kunst via controle over handelsroutes. Haar mecenaat bevorderde stedelijke ontwikkeling en artistieke expressie, en gebruikte kunst als symbool van gezag in Hausa-land.
Queen Amina of Zazzau, Nigeria, 1533-1610
Queen and military leader; promoted artisan production
Queen Amina built city walls ("Ganuwar Amina") and fortified urban centers. She promoted artisan production in metalwork, textiles, and leather art through control of trade routes. Her patronage fostered urban development and artistic expression, using art as a symbol of authority in Hausa lands.
Keizerin Nur Jahan, Mogol-India, 1577-1645
Keizerin-gemalin en mederegent; ontwierp kleding, sieraden en tuinen en gaf opdrachten voor paleizen
Nur Jahan ontwierp kleding, sieraden en tuinen en gaf opdrachten voor paleizen. Ze introduceerde Perzische en Indiase stijlen in hofkunst en was betrokken bij het Itimad-ud-Daulah-mausoleum in Agra, Noord-India. Haar patronage verfijnde de islamitische visuele cultuur in Zuid-Azië.
Empress Nur Jahan, Mughal India, 1577-1645
Empress consort and co-ruler; designed clothing, jewelry, and gardens, and commissioned palaces
Nur Jahan designed clothing, jewelry, and gardens, and commissioned palaces. She introduced Persian and Indian styles into court art and was involved in the creation of the Itimad-ud-Daulah Mausoleum in Agra, northern India. Her patronage refined Islamic visual culture in South Asia.
Sultanah Safiatuddin, Indonesië, 1629-1675
Eerste vrouwelijke heerser van Aceh; stimuleerde kalligrafie, islamitische literatuur en architectuur
Safiatuddin stimuleerde kalligrafie, islamitische literatuur en architectuur. Haar hof was een centrum voor poëzie en wetenschap. Ze gebruikte haar macht om artistieke productie te bevorderen, vooral religieuze kunstvormen die de culturele identiteit van Aceh versterkten.
Sultanah Safiatuddin, Indonesia, 1629-1675
First female ruler of Aceh; promoted calligraphy, Islamic literature, and architecture
Sultanah Safiatuddin promoted calligraphy, Islamic literature, and architecture. Her court was a center of poetry and scholarship. She used her authority to encourage artistic production, especially religious art forms that reinforced the cultural identity of Aceh.
Catharina de Grote, Rusland, 1729-1796
Keizerin van Rusland; verzamelde schilderijen, beeldhouwwerken en boeken, en legde de basis voor de Hermitage
Catharina verzamelde duizenden schilderijen, beeldhouwwerken en boeken, en legde de basis voor de Hermitage. Ze gaf opdrachten voor architectuur en decoratieve kunst in Europese stijlen. Haar patronage moderniseerde de Russische kunstwereld en maakte Sint-Petersburg tot een artistiek centrum.
Catherine the Great, Russia, 1729-1796
Empress of Russia; collected paintings, sculptures, and books, laying the foundation for the Hermitage Museum
Catherine the Great collected thousands of paintings, sculptures, and books, laying the foundation for the Hermitage Museum. She commissioned architecture and decorative arts in European styles. Her patronage modernized Russia’s art world and turned Saint Petersburg into an artistic hub.
Koningin Marie Antoinette, Frankrijk, 1755-1793
Koningin en trendsetter; steunde ambachtslieden in textiel, meubelkunst en porselein
Marie Antoinette vernieuwde paleisinterieurs, tuinen en mode. Ze steunde ambachtslieden in textiel, meubelkunst en porselein. Haar patronage maakte Versailles tot toonbeeld van rococo-elegantie en beïnvloedde de visuele identiteit van de monarchie, ook al riep haar weelde politieke kritiek op.
Queen Marie Antoinette, France, 1755-1793
Queen and trendsetter; supported artisans in textiles, furniture-making, and porcelain
Marie Antoinette redesigned palace interiors, gardens, and fashion. She supported artisans in textiles, furniture-making, and porcelain. Her patronage turned Versailles into a symbol of Rococo elegance and shaped the monarchy’s visual identity—even as her opulence drew political criticism.
Keizerin Josephine, Frankrijk, 1763-1814
Keizerin van Frankrijk; invloedrijke mecenas en bevorderaar van kunst en botanica
Josephine liet tuinen aanleggen, meubels en kunstwerken ontwerpen die exotische invloeden met Franse stijl combineerden. Ze ondersteunde botanische kunst en decoratieve projecten in Malmaison. Haar patronage bevorderde artistieke én wetenschappelijke uitwisseling, en droeg bij aan de verspreiding van nieuwe esthetische ideeën in Europa.
Empress Josephine, France, 1763-1814
Empress of France; influential patron and promoter of art and botany
Josephine commissioned gardens, furniture and artworks designed that combined exotic influences with French style. She supported botanical art and decorative projects at Malmaison. Her patronage promoted both artistic and scientific exchange, and contributed to the spread of new aesthetic ideas across Europe.
Etta & Claribel Cone, VS, eind 1800-1950
Verzamelaarsters van modernisme; beschermvrouwen van Matisse en Picasso
De Cone‑zussen bouwden een collectie op met werk van Matisse en Picasso. Hun langdurige steun gaf kunstenaars financiële stabiliteit en artistieke vrijheid. Door hun collectie te schenken aan het Baltimore Museum of Art maakten zij modernistische kunst toegankelijk voor een breed publiek.
Etta & Claribel Cone, USA, late 1800-1950
Collectors of Modernism; patrons of Matisse and Picasso
The Cone sisters built a collection of works by Matisse and Picasso. Their long‑term support gave artists financial stability and artistic freedom. By donating their collection to the Baltimore Museum of Art, they made modernist art accessible to a wide audience.
Lalla Fatma N’Soumer, Algerije, 1830-1863
Beschermvrouw van de Kabylische cultuur tijdens de Franse kolonisatie; hielp ambacht en orale tradities bewaren
Lalla Fatma N’Soumer trad op als beschermvrouw van Kabylische cultuur in Algerije tijdens de Franse kolonisatie. Ze ondersteunde netwerken van vrouwen die rituelen, liederen en textiel inzetten als middelen van identiteit en verzet. Zo hielp ze ambacht en orale traditie bewaren, en verbond ze spirituele en culturele praktijken met de strijd tegen onderdrukking.
Lalla Fatma N’Soumer, Algeria, 1830-1863
Patroness of the Kabyle culture during the French colonization; helped preserve craftsmanship and oral traditions
Lalla Fatma N’Soumer acted as a patroness of Kabyle culture in Algeria during the French colonization. She supported networks of women who used rituals, songs, and textiles as means of identity and resistance. Thus she helped preserve craftsmanship and oral traditions, and connected spiritual and cultural practices with the struggle against oppression.
Keizerin-regentes Cixi, China, 1835-1908
De facto heerser van de Qing-dynastie; hoedster van hofesthetiek en architectuur
Cixi restaureerde en breidde paleizen, tuinen en tempels uit, waaronder het Zomerpaleis in Beijing. Ze bevorderde de productie van verfijnd porselein, hofschilderkunst en fotografie. Haar mecenaat mengde Manchu‑ en Han‑esthetiek en gebruikte kunst en portrettering om dynastieke legitimiteit te versterken.
Empress Regent Cixi, China, 1835-1908
De facto ruler of the Qing dynasty; guardian of court aesthetics and architecture
Cixi restored and expanded palaces, gardens, and temples, including the Summer Palace in Beijing. She fostered the production of refined porcelain, court painting, and photography. Her patronage merged Manchu and Han aesthetics and used art and portraiture to reinforce dynastic legitimacy.
Keizerin Taytu Betul, Ethiopië, 1851-1918
Keizerin-gemalin en medeheerser; stimulator van traditioneel en literair erfgoed
Taytu Betul stichtte Addis Abeba en ondersteunde weefkunst, manuscriptdecoratie en Amhaarse literatuur. Ze organiseerde literaire salons en stimuleerde traditionele ambachten. Haar patronage legde de basis voor modern Ethiopisch artistiek erfgoed en versterkte de rol van vrouwen in intellectuele kringen.
Empress Taytu Betul, Ethiopia, 1851-1918
Empress consort and co-ruler; promoter of traditional and literary heritage
Taytu Betul founded Addis Ababa and supported weaving arts, manuscript decoration, and Amharic literature. She organised literary salons and encouraged traditional crafts. Her patronage laid the foundation for modern Ethiopian artistic heritage and strengthened the role of women within intellectual spheres.
Johanna van Gogh-Bonger, Nederland, 1862-1925
Curator van Van Goghs nalatenschap; vroege promotor van moderne kunst en een van de eerste kunstagenten in de geschiedenis
Na de dood van haar man Theo en zwager Vincent nam Johanna het volledige beheer van Van Goghs nalatenschap op zich. Zij archiveerde, exposeerde en publiceerde hun correspondentie en zorgde voor de strategische verspreiding van zijn werken, waarmee zij zijn wereldwijde erkenning postuum mogelijk maakte. Door haar toewijding werd Van Gogh getransformeerd van een relatief onbekende kunstenaar tot een van de meest invloedrijke kunstenaars van de moderne tijd. Daarmee trad zij op als een van de eerste vrouwelijke kunstpromotoren in Europa.
Johanna van Gogh-Bonger, The Netherlands, 1862-1925
Curator of Van Gogh’s legacy; early promoter of modern art and one of the first art agents in history
After the death of her husband Theo and her brother‑in‑law Vincent, Johanna took full charge of Van Gogh’s legacy. She archived, exhibited, and published their correspondence and ensured the strategic dissemination of his works, which made his global recognition possible posthumously. Through her dedication, Van Gogh was transformed from a relatively obscure artist into one of the most influential artists of the modern era. In doing so, she became one of Europe’s first female promoters of art.
Berthe Weill, Frankrijk, 1865-1951
Galeriehoudster; lanceerde carrières van avant-garde kunstenaars
Weill gaf Picasso, Matisse en andere modernisten hun eerste tentoonstellingen in Parijs. Ze doorbrak genderbarrières in de kunsthandel en bood controversiële kunstenaars een podium, lang voor hun brede erkenning. Haar galerie werd een belangrijke springplank voor de moderne kunst.
Berthe Weill, France, 1865-1951
Gallery owner; launched careers of avant-garde artists
Weill gave Picasso, Matisse, and other modernists their first exhibitions in Paris. She broke gender barriers in the art market and provided a platform for controversial artists long before their widespread recognition. Her gallery became an important springboard for modern art.
Helene Kröller-Müller, Nederland, 1869-1939
Museumstichter en verzamelaar; pionier in publieke kunsttoegang
Helene verzamelde werken van Van Gogh en moderne kunstenaars, en stichtte het Kröller‑Müller Museum. Ze ondersteunde kunstenaars financieel en stimuleerde beeldhouwkunst, vormgeving en landschapsarchitectuur. Ze maakte moderne kunst toegankelijk voor het publiek.
Helene Kröller-Müller, Netherlands, 1869-1939
Museum founder and collector; pioneer in public access to art
Helene collected works by Van Gogh and other modern artists, and founded the Kröller‑Müller Museum. She provided financial support to artists and encouraged sculpture, design, and landscape architecture. She made modern art accessible to the public.
Helena Rubinstein, Oostenrijk-Hongarije, 1872-1965
Cosmetica-ondernemer; verzamelaar en mecenas van avant-garde kunst.
Bouwde een van de eerste wereldwijde schoonheidsimperiums gerund door een vrouw. Ze verzamelde een baanbrekende collectie, van Afrikaanse sculpturen tot kubistische en surrealistische werken, en gaf opdrachten aan kunstenaars waaronder Salvador Dalí en Tamara de Lempicka. Rubinstein verweefde kunst, mode en commercie en gaf vrouwelijke esthetiek een nieuwe betekenis. Haar salons werden ontmoetingsplaatsen waar avant-garde en glamour samenkwamen.
Helena Rubinstein, Austria-Hungary, 1872-1965
Cosmetics entrepreneur; collector and patron of avant-garde art
She built one of the first global beauty empires run by a woman. She gathered a groundbreaking collection, from African sculptures to Cubist and Surrealist works, and commissioned artists including Salvador Dalí and Tamara de Lempicka. Rubinstein wove together art, fashion, and commerce and gave female aesthetics a new meaning. Her salons became meeting places where avant‑garde and glamour converged.
Abby Aldrich Rockefeller, VS, 1874-1948
Medeoprichter van het Museum of Modern Art in New York; pleitbezorger van modernistische kunst
Abby Aldrich Rockefeller verzamelde modernistische kunst ‑ tegen de wil van haar echtgenoot in ‑ en legde met haar collectie de basis voor MoMA’s kern. Rockefeller hielp moderne kunst institutioneel erkenning te geven in de VS en effende de weg voor abstracte en experimentele stromingen binnen de museumwereld.
Abby Aldrich Rockefeller, USA, 1874-1948
Co-founder of the Museum of Modern Art in New York; advocate of modern art
Abby Aldrich Rockefeller collected modernist art—against her husband’s wishes—and with her collection laid the foundation for MoMA’s core. Rockefeller helped modern art gain institutional recognition in the U.S. and paved the way for abstract and experimental movements within the museum world.
Susanna (Suze) Groeneweg, Nederland, 1875-1940
Eerste vrouwelijke lid van de Tweede Kamer in Nederland; pleitbezorger van vrouwenrechten, onderwijs en ambacht.
Suze Groeneweg doorbrak in 1918 de politieke barrière voor vrouwen en zorgde ervoor dat nijverheidsscholen en ambachtsonderwijs niet alleen voor meisjes uit gegoede families toegankelijk waren, en zette zich in voor de maatschappelijke en parlementaire positie van vrouwen.
Susanna (Suze) Groeneweg, The Netherlands, 1875-1940
First female member of the Dutch House of Representatives; advocate for women’s rights, education, and craft.
In 1918 Suze Groeneweg broke the political barrier for women and made sure that technical and craft schools were not only accessible to girls from wealthy families, and fought for the social and parliamentary position of women.
Gertrude Vanderbilt Whitney, VS, 1875-1942
Stichter van het Whitney Museum; voorvechter van Amerikaanse kunst.
Whitney ondersteunde Amerikaanse kunstenaars met tentoonstellingen en aankopen. Ze gaf opdrachten voor beeldhouwwerken en schilderijen die nationale thema’s benadrukten, en versterkte zo de Amerikaanse kunstidentiteit.
Gertrude Vanderbilt Whitney, USA, 1875-1942
Founder of the Whitney Museum; champion of American art.
Whitney supported American artists through exhibitions and acquisitions. She commissioned sculptures and paintings that emphasized national themes, thereby reinforcing American artistic identity.
A’Lelia Walker, VS, 1885-1931
Mecenas van de Harlem Renaissance; haar patronage verhoogde de zichtbaarheid van Afro-Amerikaanse cultuur
Walker financierde zwarte kunstenaars en schrijvers, en organiseerde salons waar muziek, literatuur en beeldende kunst samenkwamen. Haar patronage verhoogde de zichtbaarheid van Afro-Amerikaanse cultuur en stimuleerde nieuwe creatieve stemmen tijdens de Harlem Renaissance, een Afro-Amerikaanse culturele, sociale en artistieke beweging in de jaren dertig van de vorige eeuw.
A’Lelia Walker, USA, 1885-1931
Patron of the Harlem Renaissance; her patronage increased the visibility of African American culture
Walker funded Black artists and writers and hosted salons where music, literature, and visual arts converged. Her patronage increased the visibility of African American culture and encouraged new creative voices during the Harlem Renaissance, an African American cultural, social, and artistic movement in the 1930s.
Gabriela Mistral, Chili, 1889-1957
Dichteres en diplomaat; gebruikte haar Nobelprijsplatform om vrouwelijke en inheemse kunstenaars te steunen.
Mistral promootte literatuur, textielkunst en volkskunst in Latijns-Amerika. Haar diplomatieke werk legitimeerde vrouwen als cultuurdragers en verhoogde de zichtbaarheid van vrouwelijke creativiteit op nationaal en internationaal niveau.
Gabriela Mistral, Chile, 1889-1957
Poet and diplomat; used her Nobel Prize platform to support female and Indigenous artists.
Mistral promoted literature, textile art, and folk art in Latin America. Her diplomatic work legitimized women as cultural bearers and increased the visibility of female creativity at both national and international levels.
Peggy Guggenheim, VS, 1898-1979
Kunstverzamelaar en galeriehouder; promotor van avant-garde kunststromingen.
Guggenheim speelde een sleutelrol in de promotie van moderne kunststromingen zoals surrealisme, kubisme en abstract expressionisme. Via haar galerie Art of This Century in New York en haar collectie in Venetië ondersteunde zij baanbrekende kunstenaars als Jackson Pollock, Max Ernst en Lee Krasner. Guggenheim bood cruciale zichtbaarheid aan vrouwelijke kunstenaars binnen het modernisme en droeg bij aan de institutionele erkenning van vernieuwende vormen van beeldende kunst.
Peggy Guggenheim, USA, 1898-1979
Art collector and gallery owner; promoter of avant-garde art movements.
Guggenheim played a key role in promoting modern art movements such as Surrealism, Cubism, and Abstract Expressionism. Through her gallery Art of This Century in New York and her collection in Venice, she supported groundbreaking artists like Jackson Pollock, Max Ernst, and Lee Krasner. Guggenheim provided crucial visibility for female artists within modernism and contributed to the institutional recognition of innovative forms of visual art.
Koningin Sālote Tupou III, Tonga, 1900-1965
Koningin en beschermvrouw van Tongaanse cultuur; haar leiderschap droegen bij aan het behoud van culturele autonomie in Tonga
Sālote promootte traditionele dans (lakalaka), ngatu (tapadoek) en orale literatuur. Ze gaf vrouwen een centrale rol in overdracht van erfgoed. Haar poëtisch werk en leiderschap droegen bij aan het behoud van culturele autonomie in Tonga.
Queen Sālote Tupou III, Tonga, 1900-1965
Queen and patron of Tongan culture; her leadership contributed to preserving cultural autonomy in Tonga
Sālote promoted traditional dance (lakalaka), ngatu (barkcloth), and oral literature. She placed women at the center of heritage transmission. Her poetic work and leadership contributed to preserving cultural autonomy in Tonga.
Funmilayo Ransome-Kuti, Nigeria, 1900-1978
Onderwijzeres en suffragette culturele en politieke activiste, moeder van Fela Kuti; ondersteunde muziek, theater en ambachten
Ransome-Kuti ondersteunde muziek, theater en ambachten die thema’s als onafhankelijkheid en vrouwenrechten verwerkten. Haar patronage gaf kunstenaars een stem in politiek activisme en versterkte de gemeenschapszin.
Funmilayo Ransome-Kuti, Nigeria, 1900-1978
Teacher and suffragette, cultural and political activist, mother of Fela Kuti; supported music, theater, and crafts
Ransome-Kuti supported music, theater, and crafts that addressed themes such as independence and women’s rights. Her patronage gave artists a voice in political activism and strengthened community solidarity.
Miriam HM Green, VS, 1907-1992
Beschermvrouw van Afro-Amerikaanse kunstenaars; voorvechter van culturele infrastructuur
Green financierde kunstprogramma’s en tentoonstellingen die zwarte kunstenaars centraal stelden. Haar steun hielp een culturele infrastructuur op te bouwen en de zichtbaarheid van Afro-Amerikaanse kunst te vergroten binnen en buiten de VS.
Miriam H. M. Green, USA, 1907-1992
Patron of African American artists; advocate for cultural infrastructure
Green funded art programs and exhibitions that centered Black artists. Her support helped build a cultural infrastructure and increased the visibility of African American art both within and beyond the United States.
Diana Vreeland, VS, 1903-1989
Amerikaanse modecolumnist en redacteur; maakte van mode een kunstvorm
Diana Vreeland maakte van mode een kunstvorm. Eerst als invloedrijke stem bij het maandblad Harper’s Bazaar en later als hoofdredacteur van Vogue (1963–1971) zette zij mode neer als cultuurfenomeen: visueel, grensverleggend en geladen met betekenis. Daarmee opende ze het museum voor vrouwelijke creatieven, ontwerpers en hun nalatenschap. Vreeland bouwde een canon die mode naast kunst en cultuur plaatste en veranderde voorgoed de manier waarop musea en publiek mode ervaren en waarderen.
Diana Vreeland, USA, 1903-1989
American fashion columnist and editor; turned fashion into an art form
Diana Vreeland made fashion an art form. First as an influential voice at Harper’s Bazaar and later as editor-in-chief of Vogue (1963–1971), she positioned fashion as a cultural phenomenon: visual, boundary-pushing, and charged with meaning. In doing so, she opened the museum to female creatives, designers, and their legacies. Vreeland built a canon that placed fashion alongside art and culture, forever changing the way museums and the public experience and appreciate fashion.
Keizerin Nam Phương, Vietnam, 1913-1963
Laatste keizerin van Vietnam; culturele bemiddelaar in koloniale transitie
Nam Phuong ondersteunde lakwerk, zijdekunst en hofmode. Ze stimuleerde ambachtslieden om Vietnamese esthetiek te behouden en te verfijnen tijdens koloniale en politieke veranderingen. Haar patronage bevorderde een synthese van traditie en moderniteit.
Empress Nam Phương, Vietnam, 1913-1963
Last empress of Vietnam; cultural mediator during colonial transition
Nam Phuong supported lacquer work, silk art, and court fashion. She encouraged artisans to preserve and refine Vietnamese aesthetics during colonial and political transitions. Her patronage fostered a synthesis of tradition and modernity.
Mama Benz Vrouwen, Togo/West-Afrika, 1950-1980
Textielhandelaren en stijliconen; vormgevers van mode en ondernemerschap
Mama Benz-vrouwen domineerden de import en distributie van waxprint-textiel. Ze droegen bij aan ontwerpen, investeerden in naaiateliers en jonge ontwerpers, en beïnvloedden mode en visuele cultuur in West-Afrika.
Mama Benz Women, Togo/West Africa, 1950-1980
Textile traders and style icons; shapers of fashion and entrepreneurship
The Mama Benz women dominated the import and distribution of wax print textiles. They contributed to design, invested in sewing workshops and young designers, and influenced fashion and visual culture in West Africa.
Frida Kahlo, Mexico, 1907-1954
Iconische kunstenaar en beschermvrouw van Mexicaanse volkskunst
Naast haar schilderkunst was Frida Kahlo een actieve patron van Mexicaanse volkskunst. Ze verzamelde prekoloniale objecten, ondersteunde ambachtslieden en bracht traditionele kleding zoals de Tehuana-dracht uit Oaxaca naar een mondiaal podium. Via haar stijl en haar huis La Casa Azul positioneerde ze archeologische objecten en ambacht als fundament van Mexicaanse identiteit en als bron van vrouwelijke kracht.
Frida Kahlo, Mexico, 1907-1954
Iconic artist and patron of Mexican folk art
In addition to her painting, Frida Kahlo was an active patron of Mexican folk art. She collected pre-colonial objects, supported artisans, and brought traditional clothing such as the Tehuana dress from Oaxaca to a global stage. Through her style and her home La Casa Azul, she positioned archaeological artifacts and craft as foundations of Mexican identity and sources of female empowerment.