Met haar onderzoek en beeldend werk reflecteert Blokland op de complexe rol van fotografie in relatie tot (post)koloniale geschiedenissen. In de tentoonstelling IDENTITIES toont Blokland twee nieuwe werken. Hierin staat de rol van het museum als producent van ‘cultuur’ centraal en zoomt zij in op de representatie van koloniale een postkoloniale geschiedenissen.
De totstandkoming van museale ‘koloniale vertellingen’
Gastcurator en beeldend kunstenaar Sara Blokland (1969, Nederland) is onafhankelijk onderzoeker in de fotografie. In haar werk staat niet de museumcollectie centraal, maar juist dat wat er net buiten valt. Via foto’s, museumrekwisieten en brieven zoomt ze in op de totstandkoming van museale ‘koloniale vertellingen’.
Representatie van (post)koloniale geschiedenis
Over de kunstenaar
Blokland studeerde aan de Rietveld Academie (BA in fotografie) en het Sandberg Instituut (MFA) en behaalde een MA in film- en Photographic studies aan de Universiteit Leiden. Haar werk is o.a. geëxposeerd in Kumho Museum in Seoul Gallery Lmak-projects, New York, het Stedelijk Museum en het Museum van moderne kunst (Arnhem, Nederland). Het maakt deel uit van verschillende particuliere en openbare collecties: de ABN AMRO Collectie, de Rabobank Collectie, het Museum voor Schone Kunsten in Houston en het Haags gemeente Museum. Blokland was ook de fotograaf en redacteur van het boek ‘van Waarde’ [of Value] (2008), van de publicatie The Surinaamse politie kapel (2009) en co-editor en initiatiefnemer van het boek Unfixed Photography and Post-Colonial Perspectives in Contemporary (2012).