colofon

Colofon kolonialisme en Rotterdam

Concept, samenstelling en realisatie | Concept, compilation and realization
Wereldmuseum Rotterdam

Concept Bigi Kayman ruimte | Concept Bigi Kayman room 
Henna Goudzand Nahar
Hedy Tjin 

Tentoonstellingsontwerp | Exhibition design
Koehorst in 't Veld 
Grafisch ontwerp en DTP | Graphic design and DTP
Koehorst in 't Veld
Lichtontwerp | Light design
Edwin van Helden
Realisatie | Production
Brandwacht & Meijer
TARS visuele realisatie
CAPSLOC 

Inrichting en objectsteunen | Installation and mounting
Atelier Elisabeth J. Kuiper 
BrinkmanKuiper
Daan Frentz GEDAAN 
Irinia Tsjeroenova
Kramer Conservation
Saskia Rijsdijk
Wereldmuseum Rotterdam

Vertaling | Translation
Sue McDonnell

Hedendaagse kunstenaars | Contemporary artists
Yassine Ben Abdallah 
Kimberly Dias 
D’Avellonne van Dijk 
Desiree Hammen 
Ruby Joemai 
Yara Jimmink 
Shelly Lapré 
Benjamin Li 
Nicola Lo Calzo 
Suelae Robinson 
Fazle Shairmahomed 
Bert Teunissen 
Elizar Veerman 

Inhoudelijke bijdragen | Contributions
Irene Agyeman Hin en Sabrina Starke, Diaspora Wellhouse
Joan Mertodirjo
Simaõ Miguel
Tamara Nivillac
Peggy Wijntuin
Introfilm | Intro film 
Wereldmuseum Rotterdam 
Koehorst in 't Veld 
Giorgio Oehlers
Nilton Pinheiro
Bureau Sporken  
 

Bruikleengevers | Lenders
ABN AMRO
Allard Pierson
Amsterdam Museum
Bibliotheek Universiteit Utrecht
Boijmans Van Beuningen
Museum Arnhem
Maluku monument
Miniworld Rotterdam
Museum Bronbeek
Nationaal Archief
NIOD, Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies
Rijksmuseum Amsterdam
Stadsarchief Rotterdam
Universitaire Bibliotheken Leiden
Zeeuws Archief

Marjolein van Asdonck
Frans Doorn  
Desiree Hammen 
François Janse van Rensburg
Danielson Rodrigues 

Stimuleringsfonds Creatieve Industrie (zitelementen)

Reproducties en beeldmateriaal | Reproductions
Atlas van Stolk
Bibliotheek Rotterdam
British Archives, met dank aan Marijke van der Wal, Leiden University  
Getty Images
Hulton Archive
IISG | International Institute of Social History
Joris den Blaauwen 
Koninklijke Verzamelingen
Museo Nacional del Virreinato, Tepotzotlán, Mexico
Museum Rotterdam
Nederlands Fotomuseum
Nederlands Instituut voor Militaire Historie
Nationaal Archief
Nationaal Archief Curaçao
Nationaal Archief Suriname
Stadsarchief Amsterdam
Stadsarchief Rotterdam
Wikimedia Commons

Inhoudelijk advies | Content-related advice
Irene Agyeman Hin
Rose Mary Allen 
Louis Bracco Gartner 
Carlos Gonçalves
D’Avellonne van Dijk
Loulou Drinkwaard
Gyonne Goedhoop
Francio Guadeloupe
Carl Haarnack
Saskia den Hartigh
François Janse van Rensburg
John Klein Nagelvoort 
Gerhard de Kok
Mark Loderichs
Marc Lohnstein 
Henna Goudzand Nahar
Wim Manuhutu
Nova Mensach
Eddie Meijer
Khalid Mourigh
Gert Oostindie
Shearey Pinas
Ruud Rakers
Gilda Rodrigues
Pauline van Roosmalen
Wim Reijnierse
Sabrina Starke
Jantje Steenhuis
Hedy Tjin
Sigmar Vriesde
Carine Zaayman

Klankbordgroep | Sounding board 
Suzette Barron
Pepijn Brandon
Liane van der Linden
Alex van Stipriaan
Peggy Wijntuin

Factcheck | Fact Check 
Pepijn Brandon

Met dank aan | Many thanks to

partners


Stichting Wereldmuseum heeft getracht alle rechthebbenden van beeld- en geluidsmateriaal te achterhalen. Denkt u aanspraak te maken op onbesproken beeldrechten, dan verzoeken wij u contact met ons op te nemen. 

Stichting Wereldmuseum has made every effort to trace the copyright holders of all audio and visuals. If you are a copyright holder and have not been contacted, please get in touch with us.

Een groot deel van onze collectie is verzameld tijdens het kolonialisme, een periode van ongelijke machtsverhoudingen en geweld. Dat betekent dat sommige objecten, inclusief objecten in deze tentoonstelling, geroofd of onrechtmatig verkregen kunnen zijn. Het museum doet nu actief onderzoek om meer duidelijkheid te krijgen over de herkomst van de collectie. Voor meer informatie over dit onderzoek en het document ‘Teruggave van culturele objecten; principes en processen’ zie onze website.

A large part of our collections was acquired during the colonial period. This was a period characterized by grossly unequal power relations and violence. As a consequence, some of the objects we care for, including objects in this exhibition, may have been obtained through looting or in other dubious and unjust situations. The museum Is actively doing research to clarify the provenance of its collection. For more information on this research and our policy framework ‘The return of Cultural Objects: Principles and Processes', see our website.