Kruispunt Rotterdam
Vanaf 1 maart 2025

Crafting New Narratives

Kruispunt Rotterdam X Crafting New Narratives

De collectie van Wereldmuseum Rotterdam bestaat uit voorwerpen van over de hele wereld, elk met een uniek verhaal. Wat ze gemeen hebben, is dat ze door mensenhanden zijn gemaakt. Maken is een manier om ideeën, gevoelens en tradities vorm te geven, kennis door te geven en verbinding te creëren. In deze nieuwe zaal van de tentoonstelling Kruispunt Rotterdam staan ambacht en maakculturen centraal. Hedendaagse makers zoals Funda Baysal, Hatutamelen, Chequita Nahar en Amy Suo Wu bouwen voort op tradities en geven ze nieuwe betekenis, waardoor verleden en heden samenkomen in een dynamische dialoog.

Crafting new narratives 

In deze nieuwe zaal met de titel Crafting new narratives verkennen vier hedendaagse makers hoe traditionele ambachten, technieken en materialen in een moderne context voortleven. Zij herinterpreteren erfgoed en creëren nieuwe verbindingen tussen verleden, heden en toekomst, en nodigen de bezoeker uit om zelf te maken. 

Amu Suo Wu 

Amy Suo Wu is een interdisciplinair kunstenaar, ontwerper en docent uit Rotterdam. Haar recente werk richt zich op thema's als herstel en reparatie en de interactie tussen tekst, textiel en het lichaam. Sinds 2019 werkt zij samen met haar moeder Maria Ling Qing Huang, modeontwerper en illustrator met een eigen textielwerkplaats in Sydney, aan het project Serenity Department. Hierin onderzoeken zij de invloed van migratie en intergenerationeel trauma op hun relatie door zowel letterlijk als figuurlijk te werken aan reparatie en herstel: een methode die zij stitches (steken) noemen.​

Amu Suo Wu
Amu Suo Wu

Chequita Nahar 

Chequita Nahar is een Nederlandse sieraadvormgever, docent en curator. Ze plaatst Surinaamse maaktradities en rituelen in een nieuwe context, waardoor ze nieuwe vormen en betekenissen krijgen. Ze ziet haar praktijk als een vorm van storytelling: verhalen verbonden aan haar jeugd, familie of Suriname transformeert ze tot tastbare voorwerpen die haar culturele geschiedenis vastleggen en verbinden aan andere culturen. Dit doet ze door Surinaamse stijlen, motieven en materialen te combineren met technieken en methoden die afkomstig zijn uit disciplines als hedendaagse sieraadvormgeving, glas en keramiek. 

Chequita Nahar
Chequita Nahar

Hatutamelen

Hatutamelen is een Nederlandse kunstenaar die gespecialiseerd is in Moluks houtsnijwerk. Daarnaast heeft hij zich ontwikkeld in disciplines als linoleumdruk, schilder- en videokunst. Hij creëert hedendaagse interpretaties van traditionele Molukse objecten, symbolen en motieven. Zijn creatief proces is gebaseerd op zijn liefde en fascinatie voor houtbewerking én de kennis van het ambacht binnen zijn familie -  inclusief zijn voorouders. Hatutamelen laat zich vaak leiden door intuïtie en spiritualiteit. Hij heeft zich ten doel gesteld om de Molukse traditie van houtsnijwerk en het gebruik van Molukse symbolen en motieven nieuw leven in te blazen en deze toegankelijk te maken voor zijn gemeenschap, waardoor het ook onderdeel wordt van de Nederlandse samenleving.

Hatutamelen
Hatutamelen

Funday Baysal 

Funda Baysal is een Rotterdamse kunstenaar en onderzoeker. In haar werk legt Baysal bewegingen, geluiden, verhalen en kennis vast in keramiek. Hoewel er cross-overs zijn naar andere disciplines, is klei het kernmateriaal waarmee ze werkt. Zoals ze zelf zegt: “ik denk door en met klei”. Haar werk is een voortzetting van ambachtelijke keramiektradities die ze vermengt met innovatieve, vaak digitale technologie zoals 3D-printen. Machines zijn voor haar een verlengstuk van het handwerk en een manier om de grenzen van de discipline op te zoeken. Voor Baysal hoeft het resultaat niet altijd iets tastbaars te zijn, het proces is voor haar net zo belangrijk als het eindproduct.

Funday Baysal
Funday Baysal