Makers van nu header 2

Makers van Nu | deel II

Makers van nu

In de tentoonstelling Made in China onderzoeken Chinese kunstenaars, ontwerpers en ambachtslieden hoe traditie en innovatie samenkomen. Hun werk – van duurzame mode tot materiaalhergebruik en unieke kunstwerken – weerspiegelt actuele maatschappelijke veranderingen en laat zien hoe de Chinese maakcultuur zich steeds blijft vernieuwen. Deze expositie biedt een inspirerende blik op het samenspel van creativiteit en vakmanschap in een dynamische wereld

Innovatieve Hedendaagse Chinese Creativiteit

In Made in China ontdek je het werk van hedendaagse Chinese kunstenaars, ontwerpers en ambachtslieden die reageren op een snel veranderende wereld en Chinese culturele tradities nieuw leven inblazen. Deze makers verkennen thema’s als duurzaamheid, identiteit en ambacht in hun werk.

Tulip Pagode: Een Kunstwerk over Samenwerking en Identiteit

Dit unieke kunstwerk, wat ook te zien is in het campagnebeeld van de Made in China tentoonstelling, is gemaakt door zes kunstenaars en verkent zowel de structuur van de Chinese pagode als de dynamiek van hun samenwerking. Het initiatief komt van Jing He, die sinds 2016 gefascineerd is door de tulpenvaas. Deze Delfts blauwe tulpenvazen werden in de 17e eeuw ‘uitgevonden’ door het imiteren van Chinees blauwwit porselein en pagodes.

Het werk draait om de wisselwerking tussen kopiëren en identiteit. De kunstenaars, die verspreid wonen in China en Europa, hebben elk een verdieping van de pagode gemaakt. Daarbij stelden zij zichzelf vragen zoals: "Hoe kunnen we elkaars verschillen omarmen binnen een vaste structuur? En in hoeverre moeten we ons houden aan de regels die we zelf hebben opgesteld?"

Hoewel hun samenwerking niet altijd een samenhangend geheel vormt, lijken ze dat door voortdurende aanpassingen en discussies toch te bereiken. Het resultaat is een kunstwerk dat reflecteert op zowel identiteit als de kracht van collectief werken.

Yi Design: Innovatie in Duurzaam Keramisch Hergebruik

China produceert jaarlijks ongeveer 18 miljard kilo keramisch afval. Karl Yin en Caroline Cheng, beide actief als ontwerpers en kunstenaars in de porseleinstad Jingdezhen, besloten dit probleem aan te pakken. Ze ontwikkelden een techniek om keramisch afval om te zetten in nieuwe klei en glazuren, zodat het hergebruikt kan worden.

Hun grootste innovatie is de YiBrick, een baksteen die voor 97% bestaat uit gerecycled porselein. Hoewel porselein een hard materiaal is, slaagden ze erin om door kleine stukjes met ruimte ertussen te verbinden een sterke, waterdoorlatende baksteen te maken. Deze baksteen laat regenwater de grond intrekken, waardoor het risico op overstromingen wordt verminderd en tegelijkertijd het keramisch afval een nieuw leven krijgt.