In Made in China ontdek je het werk van hedendaagse Chinese kunstenaars, ontwerpers en ambachtslieden die reageren op een snel veranderende wereld en Chinese culturele tradities nieuw leven inblazen. Deze makers verkennen thema’s als duurzaamheid, identiteit en ambacht in hun werk.
In Made in China verkennen hedendaagse Chinese kunstenaars, ontwerpers en ambachtslieden de interactie tussen traditie en innovatie. Hun werk, dat varieert van duurzame mode en hergebruik van materialen tot unieke kunstwerken, reageert op maatschappelijke ontwikkelingen en toont hoe de Chinese maakcultuur zich blijft vernieuwen. De tentoonstelling biedt een inspirerende blik op hoe creativiteit en vakmanschap samenkomen in een veranderende wereld.
Innovatieve Hedendaagse Chinese Creativiteit
Chen Hangfeng: Papierknipkunst met een Moderne Twist
Kunstenaar Chen Hangfeng duikt in de rijke geschiedenis van papierknipkunst en ontdekt de moderne kracht van deze traditionele techniek. "Papierknipsels drukken ideeën uit op een eenvoudige, krachtige en grafische manier," zegt Chen. Toch merkt hij op dat de patronen van vandaag aan creativiteit missen in vergelijking met vroeger.
Om deze kunstvorm nieuw leven in te blazen, ging Chen in de leer bij een papierknipmeester. Hij ziet een groot verschil tussen vroeger, toen kunstenaars zich lieten inspireren door de natuur, en nu, waar we worden omringd door merken. In zijn werk vult Chen traditionele Chinese symbolen voor geluk, welvaart en lang leven met moderne logo's en symbolen die onze consumptiemaatschappij weerspiegelen.
Met deze combinatie onderzoekt hij hoe de nieuwe rijkdom een integraal onderdeel is geworden van traditionele Chinese vieringen, waarbij hij traditie en hedendaagse cultuur op een bijzondere manier samenbrengt.
Rongbaozhai: Meesterschap in Houtblokdrukkunst
Rond 1945 tilde de beroemde kalligrafie- en schilderstudio Rongbaozhai in Beijing de eeuwenoude houtblokdruktechniek naar een nieuw niveau. Door tientallen, soms honderden, nauwkeurig samengestelde houtblokken met de hand in te inkten, slaagden zij erin om levensechte kopieën van traditionele inktschilderingen te maken. Deze “geblokdrukte schilderingen” vangen de subtiele schakeringen en expressieve penseelstreken van het origineel op indrukwekkende wijze.
De meesterschilders, houtsnijders en drukkers van Rongbaozhai stonden bekend om hun vakmanschap, en het eindresultaat werd beschouwd als een kunstwerk op zich. In de beginjaren van de Volksrepubliek China (vanaf 1949) werden deze werken ingezet als educatiemiddelen en diplomatieke geschenken, bedoeld om patriotisme te bevorderen en te laten zien dat door collectieve inzet meesterwerken konden worden gecreëerd in het Communistische China.