header
Made In China Podcast

Fenmei Hu

In gesprek met Fenmei Hu

In deze reeks gaan we in gesprek met bijzondere gasten die ieder op hun eigen manier betrokken zijn bij de thema’s en verhalen achter de tentoonstelling Made In China. In de Made In China Podcast maak je kennis met Fenmei Hu, beeldend kunstenaar en cultureel ondernemer. In dit interview vertelt Fenmei over haar visie als kunstenaar en hoe de Chinese cultuur daaraan bijdraagt. 

Ontmoet Fenmei Hu

Fenmei is geboren in China en verhuisde op haar negende naar Nederland, waar ze opgroeide in een traditioneel Chinees gezin boven een afhaalrestaurant. Tegen de verwachtingen van haar familie in koos ze ervoor om kunst te studeren, een besluit dat haar eigen weg inluidde. Door een talententraject leerde ze haar Chinese achtergrond te omarmen, wat een keerpunt vormde in zowel haar leven als haar werk. Deze identiteit, verweven in haar kunst, onderscheidt haar en is iets waar ze trots op is.

In het kader van de tentoonstelling Made In China, stelden wij Fenmei een aantal vragen.

Fenmei Hu

​​​​​​​''Verbinden van mensen en organisaties''

Hoe geef jij vorm aan de wereld?

Ik ben oorspronkelijk afgestudeerd in Tekenen en Schilderen en heb een eerstegraads bevoegdheid in het docentschap. Als beginnend kunstenaar heb ik veel geëxposeerd en merkte al snel hoeveel werk het is om je als kunstenaar staande te houden. Ik had het geluk dat ik vrij snel in de culturele wereld belandde. Daar zag ik een duidelijk gebrek aan 'kleur'.

Door de jaren heen heb ik ontdekt dat ik een kei ben in netwerken en het verbinden van mensen en organisaties. Uit mijn jaren in het restaurant heb ik waardevolle ervaring opgedaan in snel handelen, problemen oplossen en het overzicht bewaren bij meerdere taken tegelijk.

Al die talenten, gecombineerd met mijn creatieve brein, hebben ervoor gezorgd dat ik nu bekend sta als expert op het gebied van de Chinese gemeenschap en cultuur in Rotterdam en Nederland. Het schilderen heb ik nooit helemaal losgelaten; ik doe het nog steeds op de achtergrond. Maar ik kan mijn creativiteit ook prima kwijt in mijn werk als curator.

Er is steeds meer aandacht voor herwaardering en duurzaamheid, en dat maakt me enorm trots.

Wat betekent Chinees makerschap voor jou?

In het dorp waar ik opgroeide in China, was bijna iedereen een maker. Als kind wist ik al hoe bijzonder het was om met je handen iets te creëren. Van mijn oma leerde ik de fijne kneepjes, zoals trucjes om bijvoorbeeld een knoop in een draad te leggen.

Al van jongs af aan waardeerde ik mooie spulletjes die ik vond op rommelmarkten, terwijl de rest van mijn gezin me vaak vreemd aankeek. Dat Chinese mensen tot de grootste makers ter wereld behoren, weet iedereen. Maar het gaat niet alleen meer om massa en snelheid; er is steeds meer aandacht voor herwaardering en duurzaamheid, en dat maakt me enorm trots.

Of je iets mooi vindt of niet, is een kwestie van persoonlijke smaak. Ik vertel mijn kinderen vaak dat ze ook moeten kijken naar hoe iets gemaakt is. Zo leren ze zich realiseren hoeveel tijd en moeite in een klein object zit, zelfs als ze het niet mooi vinden.

Het behoud van dit stukje erfgoed neem ik zeer serieus

Hoe combineer je invloeden uit zowel de Chinese (kunst)traditie als andere wereldculturen in je werk? 

In mijn eigen kunstwerken zie je vaak een duidelijke combinatie van de Nederlandse en Chinese cultuur. Ik heb een enorme voorliefde voor het platte Nederlandse landschap en Delfts blauw. Momenteel werk ik aan het samenbrengen van deze twee elementen met de wereld van de afhaalchinees, die langzaam begint te verdwijnen.

Het behoud van dit stukje erfgoed neem ik zeer serieus. Daarom ben ik voor mijn werk bij Verhalenhuis Belvédère gestart met het opbouwen van een Chinese collectie. Deze is momenteel te bezichtigen in het Depot van Boijmans.

Fenmei Hu

Tijdens mijn rondleidingen door de tentoonstelling sta ik hier altijd even stil met de groep

Wat voelde je bij je bezoek aan de Made In China tentoonstelling en wat wil je dat anderen ervan meenemen?

De grootste indruk die ik kreeg – en waar ik kippenvel van kreeg – bij mijn eerste bezoek aan de tentoonstelling, was ‘het plein’. Dit is het eerste deel van de expositie, waar een videoinstallatie te zien is met allemaal krukken in het midden. Het riep meteen een gevoel van thuiskomen in China op: een plein waar ouderen samenkomen, kinderen spelen en herinneringen aan mijn jeugd tot leven komen.

Tijdens mijn rondleidingen door de tentoonstelling sta ik hier altijd even stil met de groep. Omringd door de prachtige beelden bereid ik bezoekers voor op de verhalen die ik met ze ga delen. Ik laat ze beter kijken naar de opzet en verdiep me samen met hen in de objecten. Bezoekers verlaten de tentoonstelling vaak met nieuwe inzichten – en het idee om nog eens terug te komen.

Bezoek de tentoonstelling Made In China tot 31 augustus 2025 in Wereldmuseum Rotterdam.