Header
Ontmoet de spreker

Marsha de Koning Man

In gesprek met Marsha de Koning Man

In deze serie gaan we in gesprek met bijzondere gasten die ieder op hun eigen manier betrokken zijn bij de thema’s en verhalen achter de tentoonstelling Made In ChinaIn de Made In China Podcast maak je kennis met Marsha, een refashion couturier. In dit interview vertelt Marsha over haar visie op de mode-industrie en haar missie met eigen onderneming rEBEL REMAKE.

Ontmoet Marsha

Marsha's doel is duidelijk: ''Met rEBEL REMAKE E rebelleer ik tegen fast fashion, een vreselijk vervuilende industrie waarin arbeiders worden uitgebuit''. Door oude en tweedehands kleding te vermaken tot iets hips, textiel te bewerken tot gebruiksvoorwerpen en kleding met een sentimentele waarde om te toveren tot een tastbare herinnering maakt zij mensen bewust van textiel als grondstof, het belang van hergebruik en herwaardering van het ambacht.

In het kader van de tentoonstelling Made In China, stelden wij haar een aantal vragen.

Marsha de Koning Man
Marsha de Koning Man

Refashion couturier

Hoe geef jij vorm aan de wereld?

Met mijn expertise als refashion couturier wil ik verandering teweeg brengen door alternatieven te bieden voor fast fashion door items te maken van tweedehands kleding. Vanuit mijn eigen overtuigingen wil ik mensen leren en inspireren om anders naar kleding te kijken dan als wergwerpartikel en met waardering voor het ambacht. Met mijn workshops wil ik mensen laten ervaren hoe het is om iets te maken en zo ook aan te zetten tot kleine reparaties en zorg voor je kleding zodat het een langere levensduur krijgt. Het meest duurzame kledingstuk hangt immers al in je kast!

test

''Ik omarm de kunst van het kopiëren''

Wat betekent Chinees makerschap voor jou persoonlijk, en op welke manier heeft jouw culturele achtergrond je visie op kunst gevormd? 

Door mijn eigen achtergrond voelde ik altijd al de behoefte en noodzaak om uit te leggen dat het Chinese ‘kopieergedrag’ ook een functie heeft. Vele uitvindingen en materialen zijn afkomstig uit China en gedeeld met de rest van de wereld die daar veel baat bij heeft gehad. Ik omarm de kunst van het kopiëren. Mijn remakes zijn ook gemaakt om maatschappelijke thema’s zoals hergebruik en consumentisme te kunnen bespreken. Het vakmanschap van oude kleding dat zich laat bewerken vind ik een vorm van het ambacht in ere houden.

''Met vakmanschap en liefde gemaakt''

Hoe combineer je invloeden uit zowel de Chinese (kunst)traditie als andere wereldculturen in je werk?

Ik werk graag met traditionele kleding omdat je kan zien dat het met vakmanschap en liefde gemaakt is. De draai die ik geef aan deze kleding is bedoeld om het toegankelijker te maken qua pasvorm en functie zodat het een meer alledaags kledingstuk wordt om aan je garderobe toe te voegen en je met trots uiting kan geven aan je culturele identiteit. Door mijn deels Indische roots werk ik ook graag met batik kleding en het liefst combineer ik deze met de Chinese knoopkunst, eigenlijk net zoals ik zelf ook samengesteld ben.

''Hoopvol en trots''

Wat voelde je bij je bezoek aan de Made In China tentoonstelling en wat wil je dat anderen ervan meenemen? Verrast door de mooie ontwikkelingen, toen en nu. Ik werd met name geraakt door Chan Po Fung en zijn filosofie waarbij hij kapotte sieraden met emotionele waarde nieuw leven geeft. Dit probeer ik ook met mijn remake memories aanbod, van kleding met een emotionele waarde iets draagbaars te maken zodat het niet opgeborgen blijft maar met liefde gedragen wordt. Weten waar materialen vandaan komen en wat allemaal met ‘waste’ gecreëerd kan worden is belangrijk om (nieuwe) manieren te bedenken om de schadelijke gevolgen van overconsumptie te bedwingen. Het maakt me hoopvol en trots dat ik tot een van deze makers met Chinese roots behoor.

 

Bezoek de tentoonstelling Made In China tot 31 augustus 2025 in Wereldmuseum Rotterdam.

Made in China_WMR_Foto Aad Hoogendoorn