Header
Ontmoet de spreker

Hangfeng Chen

In gesprek met Hangfeng Chen

In deze reeks gaan we in gesprek met bijzondere gasten die ieder op hun eigen manier betrokken zijn bij de thema’s en verhalen achter de tentoonstelling Made In China. In de Made In China Podcast maak je kennis met Hangfeng Chen, veelzijdig kunstenaar. In dit interview vertelt Hangfeng over zijn makerschap en bijbehorende visie.   

Ontmoet Hangfeng

Hangfeng Chen, geboren in Shanghai na de Culturele Revolutie, groeide op in een snel veranderend China. Hij is opgeleid als schilder aan het Shanghai Fine Art College, maar is ook autodidact grafisch ontwerper en filmmaker. Sinds 2017 woont Chen tussen Shanghai en Amsterdam en werkt hij met papiersnijwerk, tekenen, collage en animatie, met herbestemming als centrale methode. Zijn werk is wereldwijd tentoongesteld en zijn films zijn vertoond op internationale festivals. Hij is onlangs afgestudeerd aan het masterprogramma van de Nederlandse Filmacademie. Zijn onderzoek verkent bewegend beeld en geluid als collage, waarbij hij gevonden beelden en zijn eigen materiaal gebruikt om het menselijk verlangen en controle in een geglobaliseerde wereld te onderzoeken.

In het kader van de tentoonstelling Made In China, stelden wij Hangfeng een aantal vragen.

HangfengChen
Hangfeng Chen

Persoonlijk geheugen en geschiedenis

Hoe geef je vorm aan de wereld?

Door archiefmateriaal te verzamelen, hergebruiken en naast mijn eigen bronnen te leggen, creëer ik een duidelijk samenspel tussen persoonlijk geheugen en geschiedenis. Mijn werk overstijgt ruimte en tijd en vormt verweven verbindingen uit elementen die ooit niets met elkaar te maken hadden. Door middel van fantasierijke verhalen en interdisciplinaire benaderingen verken ik het snijvlak tussen het imaginaire en het reële, waarbij ik reflecteer op mondiale kwesties. Mijn bronnen variëren van een dorp in China waar kerstornamenten worden gemaakt tot de 'echte' woonplaats van de kerstman in Finland (zie onderstaande video), en van traditionele Chinese papiersnijwerken tot wereldwijde merksymbolen, en van koloniale kaarten tot afbeeldingen van 15e-eeuwse Chinese reizen en exotische diersoorten.

''Door middel van fantasierijke verhalen en interdisciplinaire benaderingen verken ik het snijvlak tussen het imaginaire en het reële...''
Hangfeng Chen
Trailer: Making Christmas door Hangfeng Chen

Verbinding met de wereld

Wat betekent Chinees makerschap voor jou persoonlijk en op welke manieren heeft jouw culturele achtergrond jouw kijk op kunst gevormd?

Ik geloof dat makerschap centraal staat in mijn werk, net als in traditionele Chinese literaire tradities. Kalligrafie en inktschilderen zijn bijvoorbeeld sleutelelementen die de verfijnde esthetiek van klassieke Chinese kunst definiëren. Door middel van deze ambachten is men betrokken bij een dieper streven naar zelfcultivatie, morele integriteit en evenwicht, waarbij kunst een uitdrukking wordt van iemands innerlijke zelf en verbinding met de wereld om hen heen.

Conventionele grenzen uitdagen

Hoe combineer je invloeden uit zowel de Chinese (kunst)traditie als andere wereldculturen in je werk?

Door deze diverse invloeden te integreren, streef ik ernaar de grenzen tussen verschillende culturele narratieven te vervagen, waarmee ik de vloeiende en onderling verbonden aard van de geglobaliseerde wereld van vandaag weerspiegel. Het archiefmateriaal dat ik gebruik, of het nu geworteld is in Chinese tradities of afkomstig is uit andere wereldculturen, wordt samengebracht om de traditionele tegenstellingen tussen Oost en West uit te dagen.

HangfengExhibition
Hangfeng in de 'Made In China' tentoonstelling

Zoals Craig Clunas ook zegt: “East is no longer totally East, and West is not completely West.” Deze samensmelting stelt me in staat om gehybridiseerde vormen van expressie te creëren die spreken tot gedeelde menselijke ervaringen over culturele grenzen heen.

In mijn werk bestaan traditionele Chinese esthetiek, zoals kalligrafie, papierknipkunst en inkt schilderen, naast wereldwijde symbolen, hedendaagse iconografie en historische referenties. Deze dynamische mix onderzoekt niet alleen culturele identiteit, maar stelt ook vragen over hoe geschiedenis, herinnering en moderniteit met elkaar interageren. Door deze elementen opnieuw toe te eigenen en in dialoog met elkaar te plaatsen, wil ik kunst creëren die de complexiteit van crossculturele interacties weerspiegelt en de steeds veranderende aard van cultureel erfgoed in een onderling verbonden wereld belicht.

 

Bezoek de tentoonstelling Made In China tot 31 augustus 2025 in Wereldmuseum Rotterdam.