RV-3025-20

Pahari schilderingen: felle kleuren, houtskool en penselen van eekhoornhaar

Felle kleuren, houtskool en penselen van eekhoornhaar

Amélie Couvrat Desvergnes is een papier- en boekrestaurator en onderzoeker. Ze bestudeerde en conserveerde twee jaar lang 134 Indiase tekeningen en schilderingen van Wereldmuseum Leiden. In dit wereldverhaal vertelt ze over het maakproces, en over 'meestertekeningen' - voorbeelden voor prachtige schilderingen die zich in museumcollecties over de hele wereld bevinden.

Conserveren en onderzoeken van miniatuurschilderingen

Wereldmuseum Leiden heeft een mooie collectie van 134 tekeningen en schilderingen uit de 'Punjab hills' (het huidige Himachal Pradesh in India). Deze tekeningen en schilderingen worden meestal 'Pahari miniatuurschilderingen' genoemd en zijn gemaakt in de 17e tot de 19e eeuw. Pahar in het Hindi betekent 'uit de heuvels' en verwijst naar de lagere westelijke voetheuvels van de Himalaya. De tekeningen en schilderingen verbeelden een groot aantal thema's zoals hindoeïstische literatuur, volkspoëzie, portretten van heersers en historische figuren. Ze illustreren de geschiedenis en tradities van de regio laten Indiase technieken en ambachten zien.

Oog om oog, en een haar om... een haar

Een kunstenaar gebruikte penselen, pigmenten, inkt en papier. Meestal maakte hij de penselen zelf, van het haar van dieren zoals geiten, kamelen en katten. De fijnste penselen werden gemaakt van het haar van de staart van een eekhoorn en gebruikt om zeer fijne details te tekenen, zoals gezichtskenmerken.

De kunst van goud en witte verf

Een kunstenaar maakte ook de verfstoffen zelf, uit ruwe grondstoffen die op de markt werden gekocht. Mineralen zoals vermiljoen, zink en orpiment waren gemakkelijk verkrijgbaar omdat ze veel werden gebruikt in de Ayurvedische geneeskunde, net als organische materialen zoals indigo, lak en gommen. De ingrediënten werden vermalen, gewassen en tot een fijn poeder verwerkt. Daarna werden ze gemengd met gom en opgeslagen in zoetwatermosselschelpen.

Foto: Vijay Sharma's schildergerei, kleuren in mosselschelpen, Arabische gom, kalam (bamboeriet), een steen van lood- of zinkwit en diverse penselen gemaakt met dierenharen. Schilderijengalerij van het Bhuri Singh Museum in Chamba. (© Amélie Couvrat Desvergnes)

Vijay Sharma's schildergerei

Schilderingen die door prinsen of heersers werden gefinancierd werden verfraaid met ‘shell gold’. Goudblaadjes werden voorzichtig met de vingers in een schaal fijn gewreven, terwijl een kleine hoeveelheid water en honing werd toegevoegd. Als de gouddeeltjes opgelost waren, werd het mengsel gewassen en liet men het bezinken. Daarna werd het mengsel gezeefd en bewaard in een schelp, vandaar de naam ‘shell gold’. Goudverf werd soms op het oppervlak gegraveerd of gestippeld om licht te weerkaatsen en textuur te geven Ook druppels lood- of zinkwit werden gebruikt om bepaalde details reliëf te geven, vooral op sieraden.

De warming-up met cirkels en spiralen

Het kopiëren van bestaande voorbeelden en het oefenen van motieven was een cruciaal onderdeel van de opleiding van een kunstenaar. Studenten warmden hun handen op door cirkels, spiralen, bloemen en ornamenten te tekenen. Deze proefschetsen zijn vaak terug te vinden in de marges van tekeningen en schilderingen. Kunstenaars kopieerden ook regelmatig portretten van beroemde persoonlijkheden en complexe figuren zoals paarden, om hun precisie te trainen en hun vaardigheid te behouden.

Portret van een Sikh heerser, waarschijnlijk Udham Singh zoon van Gulab Singh van Jammu. Er zijn twee kleine portretten getekend met zwarte inkt. (RV-3025-37 verso)
Portret van een Sikh heerser, waarschijnlijk Udham Singh zoon van Gulab Singh van Jammu. Er zijn twee kleine portretten getekend met zwarte inkt. (RV-3025-37 verso)

Stap voor stap

Hoe een compositie ontstaat wordt kun je goed zien in een serie tekeningen uit het Ramayana epos, gemaakt in Kangra rond 1800 en nu bewaard in Wereldmuseum Leiden. De kunstenaar tekende eerst een ruwe schets met een verkoold takje. Daarna tekende hij de tweede omtrek in rode of gele inkt, en de uiteindelijke contouren in zwarte inkt met een stevige lijn. Deze laatste lijn gebruikte hij als basis voor het aanbrengen van de kleuren. Met dekkende witte verf werden verkeerde lijnen verborgen, die dan weer met zwarte inkt werden gecorrigeerd.

Soms werden er kleurnamen op de figuren geschreven die dienden als geheugensteuntjes voor de latere afwerking van de schildering. In de tekening 'Krishna vecht met de olifant Kuvalayapida aan het hof van Kamsa' geven kleuraanduidingen op de figuren aan in welke kleur een de kleding moest worden geschilderd.

Meestertekeningen en afgewerkte schilderingen

In de museumcollectie zitten ook 'meestertekeningen' die in een schildersatelier bewaard werden en als voorbeeld dienden voor schilderingen. Ze werden generaties lang gebruikt. Schilderingen die eenzelfde meestertekening als voorbeeld hebben gehad zijn nu in verschillende collecties terug te viden. Het is fascinerend om de verschillen en overeenkomsten tussen de meestertekening en schilderingen te zien.

De finishing touch

Als de compositie klaar was, bracht de kunstenaar een laag witte grondverf aan op het oppervlak om de zwarte contouren te verzachten. De voorstelling werd daarna ingevuld met steeds geconcentreerdere lagen verf. Regelmatig, als de verf volledig was opgedroogd, werden het oppervlak van het papier en de kleuren met een polijststeen gepolijst. Daardoor sloten de poriën van het papier werd het beschilderde oppervlak ge-egaliseerd.

Krishna en Radha vieren het Holifeest. De onvoltooide schildering laat het begin van het proces zien, na het aanbrengen van de eerste gekleurde lagen. (RV-3025-60)
Krishna en Radha vieren het Holifeest. De onvoltooide schildering laat het begin van het proces zien, na het aanbrengen van de eerste gekleurde lagen. (RV-3025-60)

De puntjes op de i zetten

Als laatste werden met de fijnste penselen de delicate details zoals juwelen, motieven op de kledingstof en gezichtskenmerken toegevoegd. De randen die tijdens het proces leeg waren gebleven werden beschilderd of versierd.

De traditie leeft voort...

Tegenwoordig helpen kunstenaars zoals Padma Shri Vijay Sharma in Chamba (Himachal Pradesh) om traditionele technieken in stand te houden. Meestal kopiëren ze het werk van oude meesters en voeren ze opdrachten uit met in de winkel verkrijgbare kleuren of verf die ze zelf maken.

Vijay Sharma's schildersmateriaal, privé studio, Chamba (Himachal Pradesh). De schilder Padma Shri Vijay Sharma aan het werk. (© Amélie Couvrat Desvergnes, oktober 2022)

Amélie Couvrat Desvergnes onderhoudt contact met kunstschilders in India en bezocht hun najaar 2022. Ze werkt aan conserverings- en onderzoeksprojecten van Indo-Islamitische en hindoeïstische manuscripten en kunst. In een volgend wereldverhaal vertelt zij over heldendichten en verhalen die in tekeningen en schilderingen zijn afgebeeld en over conservering, restauratie, hiervan.

Vijay Sharma's schildersmateriaal, privé studio, Chamba (Himachal Pradesh). De schilder Padma Shri Vijay Sharma aan het werk. (© Amélie Couvrat Desvergnes, oktober 2022)
Vijay Sharma's schildersmateriaal, privé studio, Chamba (Himachal Pradesh). De schilder Padma Shri Vijay Sharma aan het werk. (© Amélie Couvrat Desvergnes, oktober 2022)