Header Fabrice Monteiro

Ontmoet de maker: fabrice monteiro

Geïnspireerd op west-afrikaanse maskerade en het geloof dat spirituele wezens huizen in voorwerpen en de natuur

Maak kennis met Fabrice Monteiro, één van de 22 kunstenaars uit de tentoonstelling A World in Common samengesteld door Tate Modern in London in samenwerking met Wereldmuseum Rotterdam. Ontdek meer over zijn interesse in fotografie en de culturele tradities in zijn werken.

Wat wekte je interesse in fotografie?

Mijn eerste contact met professionele fotografie was als model. Het fascineerde me om modefotografen te zien beeldhouwen met licht, dus besloot ik het medium te gebruiken om een ander verhaal te vertellen. Ik geloof ook heilig in de kracht van een enkel beeld om een emotie op te roepen bij de kijker, ook al leven we in een tijd waarin we verzadigd zijn met beelden. Eén beeld kan veel efficiënter tot het hart spreken dan duizend woorden, dat is waar ik naar op zoek ben.

Welke soort fotografie interesseert je het meest?

Sinds ik ben begonnen met het produceren van mijn eigen beelden, heb ik geëxperimenteerd met verschillende soorten fotografie: van modefotografie tot straatfotografie, ik gebruik digitaal of film afhankelijk van het resultaat dat ik zoek, maar mijn favoriete werkterrein is conceptuele fotografie. Ik ben verliefd op het idee om een concept dat ik in mijn hoofd heb tot leven te brengen. Het creëren van een fysiek beeld dat ik kan delen met de wereld en van daaruit een gesprek kan starten. Mijn specifieke benadering is om een "levende installatie" te maken die ik fotografeer.

Met welke culturele tradities is je werk verbonden?

Omdat ik half Europees, half Afrikaans ben, geloof ik sterk in universaliteit en hoe onze diversiteit onze menselijkheid kan voeden. Het project "The prophecy" waar ik de afgelopen tien jaar aan heb gewerkt, heeft als hoofddoel om zoveel mogelijk culturele tradities over de hele wereld aan te spreken om bruggen te bouwen tussen ons allemaal. Dat is een absolute noodzaak als we de grootste uitdaging ooit voor de mensheid willen aangaan in dit tijdperk van opwarming van de aarde en uitsterven van leven: Het veranderen van de manier waarop we de wereld bewonen ten gunste van alle levende wezens.

(Header credits: Fabrice Monteiro, courtesy MAGNIN-A, Paris; The Prophecy)

A World in Common is nu te zien t/m 25 augustus 2024.