Ontmoet de maker: hassan hajjaj

Ontmoet de maker: Hassan Hajjaj

Trotse en onafhankelijke moslimvrouwen met kleurrijke djellaba's en sluiers

Maak kennis met Hassan Hajjaj, één van de 22 kunstenaars uit de tentoonstelling A World in Common samengesteld door Tate Modern in London in samenwerking met Wereldmuseum Rotterdam. Ontdek meer over zijn interesse in fotografie en de culturele tradities in zijn werken.

Wat wekte je interesse in fotografie?

Dat komt waarschijnlijk door mijn vriend Dave Joseph, in de jaren 70. Hij was meer een straatjongen, iemand die geen fotograaf hoorde te zijn omdat hij geen kunstopleiding had gevolgd, maar foto's maakte uit liefde en passie. Hij gaf me de vrijheid om mijn ding te doen.

Is er een persoon, een lied of een kunstwerk waar je constant aan denkt bij het creëren van je eigen werk?

Dat zou Gnawa-muziek zijn.

Met welke culturele tradities is je werk verbonden?

Marokko, Londen en alle culturen die ik tijdens mijn reizen tegenkom.

Welke gevoelens hoop je bij bezoekers op te wekken als ze je werk zien?

Ik geloof dat als mijn werk bekeken wordt door het publiek zij zelf, door hun eigen ervaringen, een narratief creëren. Ik accepteer het feit dat ze misschien iets totaal anders zien dan wat ik probeerde uit te drukken.

Welke nalatenschap wil je als kunstenaar achterlaten?

Ik hoop dat ik een documentatie achterlaat van mijn tijd, door de mensen die ik heb gefotografeerd en dat mijn reis anderen inspireert.

(Header credits: Hassan Hajjaj, courtesy Via the artist, London; My Rockstars)