Header George Osodi

Ontmoet de maker: George Osodi

Hoeders van cultureel erfgoed en bemiddelaars voor hun gemeenschap

Maak kennis met George Osodi, één van de 22 kunstenaars uit de tentoonstelling A World in Common samengesteld door Tate Modern in London in samenwerking met Wereldmuseum Rotterdam. Ontdek meer over zijn interesse in fotografie en de culturele tradities in zijn werken.

Hoe zou je jouw artistieke stijl en benadering omschrijven?

Fotografie is voor mij een taal waarmee ik mijn visuele creativiteit kan uitdrukken en zaken aan het licht wil brengen die gezien moeten worden voor het nageslacht en voor verandering. Ik realiseer me dat fotografie de afgelopen 200 jaar een zeer belangrijke rol heeft gespeeld in de Afrikaanse cultuur, met Afrikaanse beelden die op grote schaal werden gevierd en voornamelijk werden geproduceerd door Westerse en Europese fotografen.

Ik behoor tot een generatie Afrikaanse fotografen die, tegen alle verwachtingen in, Afrika wil weergeven vanuit een persoonlijke perspectief zonder al te pathologisch te zijn, ook al heeft Afrika zijn eigen problemen net als andere delen van de wereld. Ik wil Afrika laten zien als een gebied van hoop en toekomst met de verschillende culturen die met elkaar verbonden zijn.

(Header credits: George Osodi, courtesy of Tafeta Gallery, London; Nigerian Monarchs)

A World in Common is nu te zien t/m 25 augustus 2024.