A world in common

Rotterdamse fotografen aan het woord

De kunstenaars in de tentoonstelling streven elk op hun eigen manier naar een gedeelde menselijkheid en gemeenschappelijke wereld: A World In Common. Hun brede en inclusieve benadering van storytelling maakt ruimte voor verschillende manieren van denken en in de wereld staan. Ook Rotterdam kent fotografen met Afrikaanse komaf en gemeenschappelijke visies. 

Houcem Bellakoud
Links: Houcem Bellakoud. Rechts: Hassan Hajjaj, Ha Hna

Houcem Bellakoud

Voor fotograaf Houcem Bellakoud, geboren in Tunesië, is fotografie een manier om bij te dragen aan een breder perspectief op culturele identiteit.

'Mijn favoriete werk uit de tentoonstelling zijn de de portretten van fotograaf Hassan Hajjaj, waarin hij moslimvrouwen afbeeldt. Vaak worden deze vrouwen negatief voorgesteld, meestal in een context van integratie, onderdrukking of conflict. Hassan's beelden tonen echter vrouwelijke kracht, onafhankelijkheid, zelfbepaling van identiteit en vrouwenrechten. In mijn cultuur spelen vrouwen een cruciale rol als moeders, opvoeders en gemeenschapsleiders. Ze bieden mij kracht, zelfvertrouwen en een diepere trots om mijn cultuur te vertegenwoordigen. Ze belichamen het begrip 'Sabr', wat staat voor geduld en volharding, en inspireren mij om mijn eigen pad te volgen met trots voor mijn achtergrond.'

Aqueene wilson
Links: Aqueene Wilson. Rechts: Julianknxx, Still uit Freedom of Movement

Aqueene Wilson

Aqueene Wilson, geboren op Curaçao, werkt met thema's als vrijheid en beweging waarbij de mensheid van voornamelijk zwarte mensen centraal staat.

'Het werk dat mij het meeste aansprak is de film Freedom of Movement. In een expositie waar eigenlijk alleen maar beelden te zien zijn, kon ik mijn ogen sluiten, luisteren en thuiskomen. De verbintenis met de zee als metafoor voor vele tegenstellingen zoals vertrek en ontmoeting, leven en verlies, tragedie en transformatie, initiëren een gevoel dat alles er mag zijn, dus ook ik zelf.

Julianknxx onderzoekt in zijn werk migratie-achtergronden, je hoort verschillende mensen spreken en hun verhalen worden ondersteund door krachtige instrumentale muziek. De samensmelting van de zee, migratie, muziek, en mondelinge geschiedenissen, doet me al te goed denken aan mijn eigen thuis, Curaçao. Ik kwam dus als het ware thuis bij mezelf, op een plek die helemaal niet op thuis lijkt. Waar mijn fysieke lichaam zich in een donkere ruimte in het Wereldmuseum in Nederland bevond, was mijn ziel op Curaçao dicht aan zee, overigens de plek die ik jaarlijks moet opzoeken om tot rust te komen.'

Sethi Djegane Gueye
Links: Sethi Djegane Gueye. Rechts: George Osodi, Nigerian Monarchs, HRH Queen Hajiya Hadizatu Ahmedu Magajiya of Knubwada, Tafeta Gallery

Sethi Djegane Gueye

Sethi Djegane Gueye reflecteert in zijn werk op het land waar zijn roots liggen, Senegal.

'Mijn favoriete werk is de foto van een Nigeriaanse koningin uit de serie van George Osodi. In deze serie legt hij Nigeriaanse koningen en koninginnen vast. Wat mij aanspreekt aan deze foto is de herkenbaarheid die het bij mij oproept. Ik herken mijn eigen oma uit Senegal terug in deze foto, in mijn familie wordt mijn oma eigenlijk ook als de koningin gezien en behandeld.'

Alexander Santos Lima
Links: Alexander Santos Lima. Rechts: Mario Macilau, Profit in maps, The Profit Corner Series, Ed Cross Fine Art.

Alexander Santos Lima

Alexander Santos Lima, met Kaapverdiaanse roots, zet de mens centraal in zijn werk.

'Mijn favoriete werk is de serie genaamd Profit Corner van Mário Macilau, een fotograaf uit Mozambique. In deze serie fotografeert hij mensen die op een openbare stortplaats werken én wonen. De manier van waarop hij z’n onderwerp in deze serie vastlegt is puur en ongedwongen. Daarnaast is de serie geheel in zwartwit geschoten, wat mij erg aanspreekt. Deze stijl van fotograferen herken ik ook in mijn eigen werk.'

 

Portretfoto's door Dietrich Van Gobbel