Ontmoet de maker: Maïmouna Guerresi

Een zoektocht naar een gedeelde menselijkheid die verder gaat dan religie en cultuur

Maak kennis met Maïmouna Guerres, één van de 22 kunstenaars uit de tentoonstelling A World in Common samengesteld door Tate Modern in London in samenwerking met Wereldmuseum Rotterdam. Ontdek meer over haar werkwijze en de culturele tradities in haar werken.

Hoe zou je jouw artistieke stijl en benadering omschrijven?

Mijn artistieke praktijk kan worden omschreven als een mystieke en metafysische voorstelling die ik verwoord door middel van een hybride en gemengde taal. Dit proces van innerlijke constructie stelt me in staat om mijn artistieke visie uit te drukken met behulp van kalligrafische symbolen, karakters en fotografische achtergronden die ik zelf heb geschilderd.

Met welke culturele tradities is je werk verbonden?

Door een spirituele dimensie in mijn werken weer te geven, stel ik een figuratief potentieel voor dat inspiratie put uit islamitische miniaturen, Senegalese muurschilderingen met Afrikaanse moslimheiligen en islamitische kalligrafie. Mijn werken in tweeluiken en veelluiken doen denken aan de iconografie van laatgotische en renaissance kunst, met dit verschil dat mijn personages van Afrikaanse afkomst zijn.

Welke speciale betekenis hebben de titels die je aan je werken geeft?

In mijn werken en de titels die ik eraan geef, geef ik mijn persoonlijke idee van identiteit weer. Voor mij is identiteit een persoonlijke innerlijke reis die zich ontvouwt door emotionele ervaringen, visioenen, ideeën en geloof.

Een belangrijk aspect van mijn werk is de verheffing van vrouwen en de erkenning van hun essentie als een noodzakelijk aspect voor de spirituele en culturele evolutie van de menselijke identiteit.

(Header credits: Maïmouna Guerresi, courtesy Mariane Ibrahim Gallery; M-eating- Students & Teacher, 2012)